Αλκαλική διατροφή: Πανάκεια ή μία ακόμη διατροφική υπερβολή;

Καθημερινά όλο και περισσότερο ακούμε για μία νέα διατροφή που θα μας βοηθήσει να χάσουμε εύκολα και γρήγορα βάρος, θα μας προστατέψει ή και θεραπεύσει από διάφορες ασθένειες. Τις περισσότερες φορές οι διάφορες δίαιτες συστήνουν την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων με <<μαγικές ιδιότητες>>. Απαγορεύουν την κατανάλωση αντίστοιχων <<ανθυγιεινών>> και  η εφαρμογή τους είναι ο μόνος τρόπος για να πετύχει κανείς το αποτέλεσμα που επιθυμεί.

Τι είναι η αλκαλική δίαιτα

Η αλκαλική δίαιτα είναι μία δίαιτα που περιέχει πολλά φρέσκα φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, όσπρια, μικρές ποσότητες κρέατος, ψαριών, αυγών, γαλακτοκομικών, σιτηρών, ζάχαρης και προπαρασκευασμένων τροφίμων. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές αλκαλικής δίαιτας. Κάποιοι υποστηρικτές της αλκαλικής δίαιτας προτείνουν το 80% της κατανάλωσης να προέρχεται από φρούτα και λαχανικά και το 20% να προέρχεται από πρωτεϊνούχες τροφές και σιτηρά.

Επίσης προτείνουν την αποφυγή τροφίμων που παράγουν όξινες ουσίες στον οργανισμό, όπως κρέατος, αυγών, γαλακτοκομικών, καφεΐνης, ζάχαρης, προπαρασκευασμένων τροφίμων και αλκοόλ και την κατανάλωση τροφίμων που οδηγούν στην παραγωγή αλκαλικών ουσιών στο σώμα, όπως φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και ξηρών καρπών.

Τι υποστηρίζει η αλκαλική δίαιτα

H αλκαλική δίαιτα βασίζεται στην ιδέα ότι η σύγχρονη διατροφή περιέχει πολλά τρόφιμα που οδηγούν στην παραγωγή οξέων στο σώμα και λιγότερα που παράγουν αλκαλικές ουσίες. Η κατανάλωση αλκαλικών τροφίμων μπορεί να μειώσει την οξύτητα του αίματος (ph), να βελτιώσει την γενική υγεία, και επιπρόσθετα υποστηρίζεται  ότι η κατανάλωση όξινων τροφίμων  σχετίζεται με ασθένειες όπως ο καρκίνος και η οστεοπόρωση.

H αλκαλική δίαιτα αρχικά αναπτύχθηκε για να συμβάλλει στην μείωση της νεφρολιθίασης και λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος, όμως υπάρχουν πολύ λίγες αποδείξεις για να υποστηριχθούν οι σύγχρονοι ισχυρισμοί υγείας της αλκαλικής διατροφής.

Τι συμβαίνει  με την κατανάλωση αλκαλικών και όξινων τροφίμων

Η κατανάλωση είτε όξινων, είτε αλκαλικών τροφίμων, δεν μπορεί να επηρεάσει το ph (επίπεδα οξύτητας) του αίματος. Φυσιολογικά το ph του αίματος κυμαίνεται μεταξύ 7.35 και 7.45 και ρυθμίζεται αυστηρά με διάφορους μηχανισμούς  της αναπνευστικής  και νεφρικής λειτουργίας. Η κατανάλωση αλκαλικών ή όξινων τροφίμων έχει μικρή επίδραση στο ph του αίματος.

Ακόμα και μικρές αλλαγές στο ph του οργανισμού είναι απειλητικές για τη ζωή. Ασθενείς με νεφρική και πνευμονική λειτουργία υπόκεινται σε τακτική αιμοκάθαρση και οξυγονούχα μηχανήματα για να αποφευχθούν έστω και μικρές διαταραχές στο ph του οργανισμού. Στην πραγματικότητα τα διάφορα τρόφιμα μπορούν να επηρεάσουν την οξύτητα των ούρων. Τα όξινα προϊόντα του μεταβολισμού εκκρίνονται από τα ούρα προκειμένου να διατηρηθεί η κατάλληλη ισορροπία ph στο αίμα. Το ph των ούρων δεν δίνει πληροφορία για το ph του αίματος.

Τα υπέρ της αλκαλικής διατροφής

Η αλκαλική διατροφή συστήνει πολλές υγιεινές επιλογές τροφίμων, καθώς περιέχει πολλά φρέσκα φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, και όσπρια.

Τα κατά της αλκαλικής διατροφής

Ενώ η συγκεκριμένη διατροφή συστήνει υγιεινές επιλογές τροφίμων, ενδέχεται να αποκλείει ή να περιορίζει σημαντικά ομάδες τροφίμων χρήσιμες  για τον οργανισμό, όπως τα δημητριακά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Όποιος ακολουθεί αυστηρές εκδοχές της αλκαλικής διατροφής και περιορίζει ή αποκλείει πολλά τρόφιμα από μια ομάδα τροφίμων, θα πρέπει να βρίσκει υποκατάστατά τους σε άλλα τρόφιμα.

Να ακολουθήσω αλκαλική διατροφή;

Η αλκαλική διατροφή υποστηρίζει ότι αυξάνει το ph του αίματος και έτσι  μπορεί να προστατέψει από διάφορες ασθένειες. Το ph του αίματος παραμένει σε φυσιολογικά επίπεδα ανεξάρτητα από την διατροφή που ακολουθεί κανείς. Δεν υπάρχουν αποδείξεις για τους ισχυρισμούς υγείας της αλκαλικής διατροφής.

Οι πιο ακραίες εκδοχές της που αποκλείουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων θα πρέπει να αποφεύγονται. Τα οφέλη της αλκαλικής δίαιτας, δεν προέρχονται από την αλκαλικότητα των τροφίμων αλλά από την κατανάλωση πολλών φρέσκων και ανεπεξέργαστων τροφών.

405 total views, 5 views today

Please follow and like us:
0
Maria Tsolakelli

Maria Tsolakelli

H Μαρία Τσολακέλλη έχει πτυχίο Διαιτολογίας-Διατροφής από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και μεταπτυχιακό δίπλωμα (MSc) στην Εφαρμοσμένη Διατροφή από το Oxord Brookes University. Είναι κάτοχος του πιστοποιητικού εξειδίκευσης στις Διατροφικές Διαταραχές και την Παχυσαρκία από το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED/ΚΕΑΔΔ) και στην Διατροφή και Καρδιαγγειακά νοσήματα από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Έχει επίσης εκπαιδευθεί στην χρήση της δίαιτας χαμηλής σε FODMAP’s για την αντιμετώπιση λειτουργικών γαστρεντερικών νοσημάτων από το King’s College London.

One thought on “Αλκαλική διατροφή: Πανάκεια ή μία ακόμη διατροφική υπερβολή;

  • Δεκέμβριος 7, 2017 at 11:38 πμ
    Permalink

    Θα ήθελα να έβρισκα περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα σας, σχετικά με ενημερωτικές φωτογραφίες και περιγραφές όλων των εγκαταστάσεών σας, όπως και πληροφορίες για τις συνθήκες διαμονής στις εγκαταστάσεις σας και τι προσφέρετε για διατροφή σε αυτούς που θα διαμένουν. Επίσης εάν υπάρχουν κάποια στοιχειώδη events, όταν δεν υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα σεμινάρια!
    Ευχαριστώ πολύ
    Γιάννης Κατσούλης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *