Η δύναμη της σκέψης στη γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία

Τι σημαίνει γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία και πώς λειτουργεί στην επίλυση των καθημερινών προβλημάτων;

Ο όρος “γνωσιακή” αναφέρεται στις “γνωσίες” ή σκέψεις, στις πεποιθήσεις και στις αντιλήψεις που έχει ένας άνθρωπος.  Ο τρόπος δηλαδή που ο καθένας από μας ερμηνεύει την καθημερινότητά του.

Η διαφορετική αυτή ερμηνεία διαφοροποιεί τις αντιδράσεις ατόμων για ένα κοινό γεγονός και παράγει με τη σειρά της διαφορετικά συναισθήματα και συμπεριφορές.  Ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο ερμηνεύουμε τα γεγονότα και το τι συμβαίνει στην ζωή μας, είναι αυτός που αυτόματα μας οδηγεί στο πώς θα συμπεριφερθούμε.

Ο όρος “συμπεριφοριστική” από την άλλη, αναφέρεται στην σύνδεση μεταξύ της σκέψης, της πεποίθησης που έχουμε και της δεδομένης συμπεριφοράς που εκδηλώνουμε σε ένα γεγονός.  Βασική αρχή της γνωσιακής συμπεριφοριστικής ψυχοθεραπείας είναι ότι η κάθε μορφή συμπεριφοράς είναι μαθημένη, και επομένως μπορεί να τροποποιηθεί μέσα από μία νέα διαδικασία μάθησης.

Όλα λοιπόν είναι θέμα μάθησης και με βάσει αυτή την αρχή, καθένας μπορεί να μάθει και να εκπαιδευτεί σε νέες τεχνικές και μεθόδους προκειμένου να βελτιώσει τη συμπεριφορά του, τις αντιδράσεις και τα συναισθήματά του.

Όλα ξεκινάνε ότι μάθαμε να σκεφτόμαστε με ένα συγκεκριμένο τρόπο, ή μας έμαθαν και αυτόματα λειτουργούμε με βάση αυτή τη σκέψη.  Το συναίσθημα μας πρακτικά είναι η απάντηση στη σχέση αυτή της σκέψης και της συμπεριφοράς.

Φανταστείτε ένα παράδειγμα ότι ταξιδεύετε με το αεροπλάνο και η βασική σας σκέψη είναι ότι κινδυνεύετε και ότι κάτι θα συμβεί.  Δίπλα σας κάθεται ένας άλλος επιβάτης ο οποίος αν τον ρωτούσαμε θα μας έλεγε ότι σκέφτεται τι φαγητό θα του προσφέρουν στην πτήση και τι ωραία που θα είναι… που πάει σε μια άλλη χώρα. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των δύο επιβατών;  Εσείς αγχώνεστε ή φοβάστε ενώ ο συνεπιβάτης σας απολαμβάνει την πτήση.

Επίσης, η δική σας η σκέψη ξεκινάει στο σώμα και στον εγκέφαλο σας μια διαφορετική διεργασία με στόχο να παραγάγει μια συμπεριφορά και ένα συναίσθημα που έχουν απόλυτη σχέση με τη σκέψη.  Ένα συναίσθημα δηλαδή άγχους και φόβου και μια συμπεριφορά που εμφανίζει μια ένταση και ταραχή, ταχυπαλμία και δυσφορία.

Ο κύριος δίπλα σας αντίθετα από εσάς, έχει μια γαλήνη στο πρόσωπό του, έχει βγάλει να διαβάσει την εφημερίδα του και δείχνει ήρεμος και χαρούμενος.  Δηλαδή ο δικός του εγκέφαλος και το δικό του σώμα απολαμβάνουν τη στιγμή.

Η διαφορά μας λοιπόν ξεκινάει από τη σκέψη που τροφοδοτούμε τον εαυτό μας για κάθε γεγονός που συμβαίνει γύρω μας.  Μια λανθασμένη  σκέψη επομένως, μη ρεαλιστική μας ώθησε να παραποιήσουμε την πραγματικότητα και να ερμηνεύσουμε το ταξίδι με το αεροπλάνο ως απειλητικό ενώ αυτό δεν ισχύει γιατί δεν είχαμε καμία ένδειξη για κάτι τέτοιο.

Σημαντική διαδικασία στην γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία είναι να διακόψουμε τη λανθασμένη σκέψη και να την αμφισβητήσουμε και να την αντικαταστήσουμε με μια άλλη ρεαλιστική ακόμα και αν δεν την πιστεύουμε στην αρχή.

Η εκλογίκευση της σκέψης, μας δίνει περισσότερο έλεγχο στο συναίσθημα και τη συμπεριφορά μας και μας βοηθάει στον να μην αλλοιώνουμε την πραγματικότητα.  Τα συναισθήματα που δημιουργούνται από τις αρνητικές μας σκέψεις, εμφανίζονται στο σώμα μας με τη μορφή των αισθήσεων όπως ταχυπαλμία, δυσκολία στην αναπνοή, ένταση, εκνευρισμός και προκαλούν με τη σειρά τους συγκεκριμένες συμπεριφορές όπως να φωνάζουμε περισσότερο, να καπνίζουμε και να πίνουμε ή επίσης να αποφεύγουμε μέρη και καταστάσεις που μας κάνουν  να αισθανόμαστε άβολα.

Αμφισβητήστε και αναδομήστε τις σκέψεις που σας δυσκολεύουν την καθημερινότητα, όπως λέμε στη γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία.  Κάντε ένα εσωτερικό διάλογο και ρωτήστε τον εαυτό σας αν αυτό που σκέφτεστε σας βοηθάει και αν μπορείτε να αλλάξετε την πεποίθηση αυτή που έχετε με μια διαφορετική.

Με την άσκηση αυτή θα αντιληφθείτε ότι η σκέψη που κάνετε είναι μονάχα σκέψη και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.  Θυμηθείτε κάνουμε 50.000-60.000 σκέψεις καθημερινά και το 80% αυτών είναι επαναλαμβανόμενες.  Αν οι περισσότερες από τις σκέψεις μας είναι αρνητικές και γίνονται τόσο αυτόματα χωρίς να τις σκεφτούμε μας οδηγούν στο να παραποιούμε την πραγματικότητα και να ερμηνεύουμε τις καταστάσεις μονίμως ως απειλητικές. Παρατηρήστε επομένως τις σκέψεις σας και αξιοποιήστε τη δύναμη του νου προς όφελός σας και όχι εναντίον σας δημιουργώντας κάθε φορά εμπόδια.

Γιατί η ζωή είναι όμορφη και χρειάζεται όμορφες σκέψεις για να την αντιμετωπίσουμε!

www.selfbalance.gr | www.elisabethcalbari.gr

396 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Elisaveth Calbari

Elisaveth Calbari

Η Ελισσάβετ είναι Νευροψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στις μεθόδους Biofeedback, EEG, CBT & Mindfulness και ιδρύτρια της εταιρείας Self Balance. Έχει δημιουργήσει εξατομικευμένα προγράμματα Brain Fitness που έχουν βραβευθεί και συνδυάζουν τις Νευροε-πιστήμες με την Ψυχολογία με ιδιαίτερα αποτελέσματα ως προς το άγχος, την επίδοση και διαχείριση των συναισθημάτων στην καθημερινότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *