Η ενδυματολογική μανία που καταστρέφει τον πλανήτη

Περιβάλλον: Εκτός Μόδας

Αν σας ρωτούσαν:  «Ποια είναι η λιγότερο φιλική πλευρά της μόδας απέναντι στο περιβάλλον;» τι θα απαντούσατε;

Σίγουρα, θα βρίσκατε το βήμα για να αναπτύξετε μια πυκνή (και καθ’ όλα) ορθή επιχειρηματολογία για τον βίαιο τρόπο που η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας εκμεταλλεύεται το ζωικό βασίλειο για να παράγει πολυτελή προϊόντα.

Και θα είχατε δίκιο.

Με μια διαφορά: Η μεγαλύτερη απειλή που ασκεί η μόδα στο παγκόσμιο οικοσύστημα, είναι η ίδια η διαδικασία παραγωγής της.

Κάθε ρούχο που αγοράζουμε έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμα του στον πλανήτη, πριν μπει στη ντουλάπα μας.

Τι σημαίνει αυτό;

Όταν σκεφτόμαστε τη κλιματική αλλαγή είναι συγκεκριμένοι οι παραγωγικοί κλάδοι που πρώτοι έρχονται στο μυαλό μας.

Κι όμως, η λεγόμενη «γρήγορη μόδα», η μόδα δηλαδή που προσφέρεται σε χαμηλή τιμή, είναι η δεύτερη, κατά σειρά υπαίτιος, στην κλιματική, αλλά και κοινωνική αποδυνάμωση του πλανήτη μας.

Πίσω από τα φώτα των διεθνών catwalks, τις illustrated σελίδες των περιοδικών και τις αψεγάδιαστές φωτογραφίες των influencers κρύβονται μερικές πικρές αλήθειες.

Αλήθεια Νούμερο 1

Το 2013, στο Bangladesh, το εργοστάσιο Rana Plaza καταρρέει, παρασύροντας στο θάνατο εκατοντάδες εργάτες και βάζει τη βιομηχανία στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «The true Cost» βγαίνει στον αέρα το 2015 βοηθώντας ένα μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού να πληροφορηθεί σε σχέση με τις απάνθρωπες εργασιακές συνθήκες που ευδοκιμούν πίσω από την αστραφτερή βιομηχανία, αλλά και τις ατελείωτες περιβαλλοντικές επιπτώσεις που φέρουν οι παραγωγικές της μέθοδοι.

Την ίδια χρονιά μια παγκόσμια καμπάνια με #whomademyclothes προσπαθεί να αφυπνίσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε θέματα που αφορούν στις άθλιες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης όλων εκείνων που φτιάχνουν τα φτηνά (και όχι μόνο) ρούχα μας.

Σύμφωνα με τη σχετική του διακήρυξη το Fashion Revolution πιστεύει πως η μόδα μπορεί να παράγεται σε ένα ασφαλές, καθαρό και όμορφο περιβάλλον, όπου η δημιουργικότητά, η ποιότητα, το ίδιο το περιβάλλον και οι άνθρωποι, θα μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά.

Για αυτό και μας καλεί να γίνουμε περίεργοι, ζητώντας από τους κατασκευαστές των ρούχων μας πληροφορίες σχετικά με το πώς και από ποιους φτιάχτηκαν τα ρούχα που φοράμε. Και να γίνουμε πολλοί. Τόσο πολλοί που να εμπνεύσουμε την αλλαγή.

Αλήθεια Νούμερο 2

Η μακρά αλυσίδα παραγωγής των ρούχων καθιστά αρκετά δύσκολο το σαφή προσδιορισμό της μόλυνσης που προκαλεί η διαδικασία, στο σύνολο της, στο περιβάλλον. Τα όσα δεδομένα όμως συγκεντρώνονται για κάθε ένα από τα στάδια της διαδικασίας ξεχωριστά, είναι απογοητευτικά.

Σκεφτείτε μόνο το εξής:

  1. Κάθε χρόνο παράγονται παγκοσμίως 2 δισεκατομμύρια παντελόνια τζιν. Η κατασκευή ενός και μόνο από αυτά απαιτεί 7.000 λίτρα νερού.
  2. Η παραγωγή ενός t-shirt προϋποθέτει τη χρήση 2.700 λίτρων νερού.

Αθροίστε τώρα τα παραπάνω και θα έχετε το σύνολο του νερού που πίνει ο μέσος άνθρωπος σε 900 ημέρες!

Και αυτό είναι μόνο μια μικρή πτυχή.

Οι βαφές, τα τυπώματα και η λεύκανση των υφασμάτων είναι μερικά από τα πλέον ενεργοβόρα και χημικώς επιβαρυντικά στάδια στη διαδικασία παραγωγής των ρούχων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε, πριν καταλήξουμε ολόκληρο τον πλανήτη στη ντουλάπα μας;

Ανακυκλώνοντας.

Στις χώρες του δυτικού κόσμου, η μόδα (ειδικά η «γρήγορη μόδα» ) καταναλώνεται σε ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Με την ίδια ευκολία που αγοράζουμε, πετάμε τα ρούχα μας – δημιουργώντας τόνους μη –βιοδιασπώμενων απορριμμάτων. Στην καλύτερη περίπτωση δωρίζουμε τα ρούχα που δεν θέλουμε για κοινωφελείς σκοπούς, πιστεύοντας, λανθασμένα, πως έτσι δημιουργούμε κάποιο είδος ανακύκλωσης.

Αναζητήστε λοιπόν τρόπους για να ανακυκλώσετε τα παλιά σας ρούχα.

Με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο θα ανακαλύψετε εταιρίες που παραλαμβάνουν τα ρούχα σας και τα οδηγούν σε ανακύκλωση.

Στο link που ακολουθεί θα βρείτε έναν εύκολο οδηγό ανακύκλωσης:

http://earth911.com/recycling-guide/how-to-recycle-clothing-accessories/

Κυρίως όμως ακολουθήστε το τρίπτυχο της Vivienne Westwood

«Buy Less, Choose Well, Make it Last»

‘The True Cost’ – Official Trailer
https://youtu.be/OaGp5_Sfbss

Kείμενο: Κατερίνα Μανωλαράκη

499 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Katerina Manolaraki

Katerina Manolaraki

Η Κατερίνα Μανωλαράκη είναι Wellness Editor στο Fashion Wellness.gr και ασχολείται με θέματα μόδας. Γράφει για όσα αφορούν στη βιώσιμη ανάπτυξη της μόδας, αναζητά όλα τα νέα σχετικά με τις καινοτόμες τεχνολογίες που βρίσκουν εφαρμογές στο fashion και αναζητά απαντήσεις στις σχέσεις της μόδας με την οικολογία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αειφόρο περιβαλλοντική ανάπτυξη. Πιστεύει πως η σχέση του κάθε ένα από εμάς με τη μόδα μπορεί να συμβάλει στο well-being του ατόμου προσωπικά, αλλά και της κοινωνίας συνολικά, αρκεί να καταφέρουμε να δούμε την εικόνα μας, όχι μόνο στο καθρέφτη, αλλά και από μέσα προς τα έξω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *