Πρεβιοτικά τρόφιμα για καλύτερη υγεία

Όλο και περισσότερο ακούμε για την χρησιμότητα των πρεβιοτικών στη βελτίωση της υγείας μας. Τί είναι όμως τα πρεβιοτικά, και πως δρουν στον οργανισμό μας;

Τα πρεβιοτικά είναι συστατικά των τροφίμων, κυρίως φυτικές ίνες, τα οποία διαπερνούν τον γαστρεντερικό σωλήνα και φτάνουν άπεπτα στο παχύ έντερο, όπου χρησιμοποιούνται ως τροφή επιλεκτικά από κάποια είδη βακτηρίων με ευεργετικές επιδράσεις στον οργανισμό.

Είναι γνωστό ότι ο γαστρεντερικός σωλήνας και κυρίως το έντερο κατοικείται από πολλούς διαφορετικούς πληθυσμούς βακτηρίων και ότι η συμβίωση αυτή παίζει σημαντικό ρόλο στην καλή υγεία του οργανισμού μας. Όταν τα βακτήρια με τις δυνητικά ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία υπερτερούν σε αριθμό των βακτηρίων με τις δυνητικές βλαβερές επιδράσεις, τότε υπάρχει ισορροπία (νορμοβίωση) στο οικοσύστημα του εντέρου. Η επικράτηση των ωφέλιμων βακτηρίων σχετίζεται με την ρύθμιση του βάρους, και τον έλεγχο της όρεξης, τον έλεγχο της γλυκόζης, την αύξηση της απορρόφησης του ασβεστίου και της οστικής πυκνότητας, την παραγωγή κάποιων βιταμινών του συμπλέγματος Β και την προστασία από τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Αντίθετα, όταν ένας ή περισσότεροι δυνητικά βλαβεροί μικροοργανισμοί κυριαρχήσουν στο έντερο (δυσβίωση), δημιουργείται μία κατάσταση που μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνιες ασθένειες όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης, ασθένειες του γαστρεντερικού και ανοσοποιητικού συστήματος.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις,σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

Τα διαφορετικά είδη των μικροβίων του εντέρου και η αναλογία τους είναι μοναδική για κάθε άνθρωπο και θα μπορούσε να συγκριθεί με το δακτυλικό αποτύπωμα. Αν και το γενετικό υλικό του καθενός μπορεί να προβλέψει τα είδη των εντερικών του βακτηρίων ως ένα βαθμό, ωστόσο τόσο η ποικιλομορφία, όσο και ο αριθμός των εντερικών βακτηρίων μπορούν να επηρεαστούν από διάφορους παράγοντες όπως η ηλικία, το περιβάλλον, το στρες, η εθνικότητα, τα φάρμακα και οι διατροφικές συνήθειες.

Μία ανεπαρκής ή περιοριστική σε θρεπτικά συστατικά διατροφή μπορεί να προκαλέσει ανισορροπία ανάμεσα στα βακτήρια εντέρου και του ιδιοκτήτη τους και να οδηγήσει σε διατροφική δυσβίωση. Η ποσότητα και η ποιότητα των υδατανθράκων της διατροφής παίζουν σημαντικό ρόλο στην σύσταση των βακτηρίων του εντέρου μια και οι υδατάνθρακες είναι η κύρια τροφή των βακτηρίων. Η αντικατάσταση για παράδειγμα τροφίμων με γλουτένη με τα αντίστοιχα τρόφιμα χωρίς γλουτένη ακόμα και για διάστημα ενός μήνα, οδηγεί σε μείωση των ευεργετικών και αύξηση των δυσμενών για την υγεία βακτηρίων του εντέρου.

Η προσκόλληση για μεγάλο χρονικό διάστημα σε δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη και ζωικό λίπος και χαμηλής σε υδατάνθρακες επίσης μετατοπίζει την σύσταση των βακτηρίων του εντέρου προς τα λιγότερο ευνοϊκά.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις,σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

Αντίστοιχα μια διατροφή επαρκής σε θρεπτικά συστατικά και κυρίως σε πρεβιοτικά μπορεί να τροποποιήσει και να αλλάξει την σύσταση των βακτηρίων του εντέρου. Διαφορετικά πρεβιοτικά έχουν διαφορετικές δράσεις σε διαφορετικά βακτήρια για αυτό η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων με πρεβιοτικά συστατικά μπορεί να επιφέρει την μεγαλύτερη αλλαγή στην σύσταση των βακτηρίων και των ευεργετικών επιδράσεων στην υγεία.

Πρεβιοτικά στη διατροφή μας

Οι φυτικές ίνες με πρεβιοτικές δράσεις είναι οι φρουκτοολιγοσακχαρίτες (FOS) και οι γαλακτοολιγοσακχαρίτες (GOS) και συχνά τις βρίσκουμε ως πρόσθετα συστατικά σε πολλά προϊόντα όπως παιδικές τροφές, σούπες, γαλακτοκομικά προϊόντα δημητριακά πρωινού.

Τα πρεβιοτικά βρίσκονται σε πολλά τρόφιμα που καταναλώνουμε συστηματικά και τα οποία χρησιμοποιούνται και για την παραγωγή συμπληρωμάτων πρεβιοτικών. Μια και οι φυτικές ίνες είναι η πηγή των πρεβιοτικών, τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες είναι συνήθως πλούσια σε πρεβιοτικά.

Λαχανικά:

Σκόρδο-κρεμμύδι-αγκινάρα-αγκινάρα Ιερουσαλήμ-πράσα-σπαράγγια-πικραλίδα-αρακάς

Όσπρια:

Ρεβίθια-φακές-κόκκινα φασόλια- καρποί σόγιας

Φρούτα:

Μπανάνα-νεκταρίνια-λευκά ροδάκινα- καρπούζι

Δημητριακά:

Κριθάρι-σιτάρι-βρώμη

Αν και συνυπάρχουμε συνεργαστικά με τα εντερικά μας βακτήρια, ωστόσο η συνύπαρξη αυτή κάποιες φορές μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνιες ασθένειες. Προκειμένου λοιπόν να ευνοηθούμε από την συμβίωση αυτή, είναι σημαντικό να φροντίζουμε να «ταῒζουμε» τα εντερικά βακτήρια καταναλώνοντας ποικιλία πρεβιοτικών τροφίμων και να αποφεύγουμε τις περιοριστικές δίαιτες αν δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος.

190 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Maria Tsolakelli

Maria Tsolakelli

H Μαρία Τσολακέλλη έχει πτυχίο Διαιτολογίας-Διατροφής από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και μεταπτυχιακό δίπλωμα (MSc) στην Εφαρμοσμένη Διατροφή από το Oxord Brookes University. Είναι κάτοχος του πιστοποιητικού εξειδίκευσης στις Διατροφικές Διαταραχές και την Παχυσαρκία από το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED/ΚΕΑΔΔ) και στην Διατροφή και Καρδιαγγειακά νοσήματα από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Έχει επίσης εκπαιδευθεί στην χρήση της δίαιτας χαμηλής σε FODMAP’s για την αντιμετώπιση λειτουργικών γαστρεντερικών νοσημάτων από το King’s College London.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *