6 βασικοί κανόνες της γιόγκα για σωστή διατροφή

  1. Καθαρό φαγητό συνεπάγεται καθαρό σώμα!

Τα πάντα έχουν έναν ενεργειακό συντονισμό και όταν βάζουμε τροφές που αποσυντίθενται στο σώμα μας (όπως το κρέας) το σώμα χάνει την ζωτικότητά του αφού η αποσύνθεση λαμβάνει χώρα στο σώμα μας. Όταν αντίθετα επιλέγουμε φρέσκιες τροφές όπως φρέσκα λαχανικά και φρούτα, αισθανόμαστε την φρεσκάδα, ακτινοβολούμε και νιώθουμε καλύτερη ενέργεια. Δεν χρειάζεται να είσαι 100% χορτοφάγος εάν δεν σου ταιριάζει αυτή τη στιγμή. Το να ζεις και να αισθάνεσαι την ενέργεια και τη ζωτικότητα είναι σημεία που πρέπει να στρέψεις τον προσανατολισμό της σκέψης σου.

  1. Τα μεγάλα γεύματα δεν είναι πάντα τα καλύτερα γεύματα.

Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα με άδειο στομάχι. Ερευνητές διαπίστωσαν ότι ένα άδειο στομάχι παράγει γκρελίνη, μια ορμόνη που μεταφέρει στον εγκέφαλο το μήνυμα ότι το στομάχι «πεινάει». Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι η συγκεκριμένη ορμόνη φαίνεται να διαδραματίζει και άλλους ρόλους παράλληλα. Η γκρελίνη διεγείρει και βελτιώνει την επίδοση και την λειτουργικότητα του ιππόκαμπου, μια περιοχή του εγκέφαλου που σχετίζεται με την μάθηση, την μνήμη, την χωροταξική ανάλυση, την εγρήγορση, την ετοιμότητα, την ικανότητα δράσης και τη συγκέντρωση.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να φάμε ποτέ, αλλά ότι πρέπει να έχουμε επίγνωση του πόσο τρώμε. Όταν βελτιστοποιήσουμε την κατανάλωση της τροφής από όλες τις πλευρές, μπορούμε να βγάλουμε το καλύτερο του εαυτού μας μέσα στη μέρα μας, και αυτό θα ήταν τρομερό επίτευγμα, σκεφτείτε το!

Για την πλειοψηφία των ανθρώπων των σύγχρονων κοινωνιών  που η φυσική τους δραστηριότητα  έχει περιοριστεί σημαντικά σε σχέση με τους προγόνους τους, είναι απλά μαθηματικά ότι δεν χρειάζονται να τρώνε όλη μέρα ή να σκέφτονται όλη μέρα τι θα φάνε. Πρόκειται για ένα είδος χάσιμο του χρόνου από τη ζωή τους.

Εάν κάποιος είναι κάτω των 30, 3 γεύματα την ημέρα επαρκούν να καλύψουν τις ανάγκες του. Εάν είναι άνω των 30, δεν θα ήταν κακή η ιδέα να περιοριστούν σε 2 γεύματα την ημέρα. Κάτω από αυτές τις συνθήκες το σώμα και ο εγκέφαλος λειτουργούν με τον βέλτιστο τρόπο καθώς το στομάχι προλαβαίνει να αδειάσει.

Να τρώτε συνειδητά και με τέτοιο τρόπο ώστε μέσα σε δυόμισι ώρες, το φαγητό να κινείται έξω από την κοιλότητα του στομάχου και μέσα σε δώδεκα έως δεκαοκτώ ώρες να είναι εντελώς έξω από το πεπτικό σύστημα. Αν ακολουθήσετε αυτή την απλή μέθοδο θα νιώθετε περισσότερη ενέργεια, ετοιμότητα και θα μπορείτε να είστε πιο ευκίνητοι.

  1. Δεν θα είχατε όλα αυτά τα προβλήματα στο στομάχι, εάν μασάγατε την τροφή

Κάτι που ίσως έχετε ακούσει από τους γονείς σας ένα εκατομμύριο φορές ως παιδί: Το μάσημα του φαγητού παίζει σημαντικό ρόλο στην πέψη. Αυτή είναι μια βασική αρχή που πρέπει να ακολουθούμε όταν θέλουμε να τρώμε σωστά.

Μελέτες δείχνουν ότι για τα αμυλούχα τρόφιμα, το 30% της πέψης τους λαμβάνει χώρα καθόσον μασάμε την τροφή, στο στόμα μας, με το σάλιο. Στην φιλοσοφία της γιόγκα λένε πως μια μπουκιά τροφής πρέπει να μασιέται 24 φορές. Υπάρχει μια ολόκληρη επιστήμη σύμφωνα με την οποία η τροφή προχωνεύεται στο στόμα όταν μασιέται καλά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην επιβαρύνει τον οργανισμό. Επίσης, με αυτήν την διαδικασία κάθε κύτταρο στο σώμα είναι σε θέση να αντιληφθεί τι του χρειάζεται και τι όχι.

Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι η διαδικασία της πέψης αυξάνει την μεταβολική δραστηριότητα. Οπότε, μετά από ένα γεύμα ας κάνουμε υπομονή τουλάχιστον 2 ώρες πριν πέσουμε για ύπνο. Αν κοιμόμαστε αμέσως μετά από το φαγητό, τότε πρέπει αν είμαστε προετοιμασμένοι ότι τίποτα από τα δυο μπορεί να γίνει ταυτόχρονα. Οπότε ας  ξεχάσουμε και τον καλό ύπνο και την καλή χώνεψη. Αναλόγως με το τι έχουμε καταναλώσει, ενδέχεται μεγάλο ποσοστό της τροφής να παραμείνει αχώνευτο και αυτό θα έχει αντίκτυπο και στην ποιότητα του ύπνου.

  1. Η κάθε εποχή, έχει και το κατάλληλο φαγητό της.

Η κατανάλωση διαφορετικών τροφών στις διαφορετικές εποχές βοηθάει το σώμα να ανταπεξέρθει καλύτερα στις αλλαγές του καιρού και των εποχών.

Στην Ινδία ο τρόπος μαγειρέματος είναι διαφορετικός στην εκάστοτε εποχή του χρόνου, το ίδιο συμβαίνει και με τις τροφές.  Προτιμώνται τα εποχιακά είδη και ότι είναι κατάλληλο για το σώμα σύμφωνα με τις κλιματικές συνθήκες. Για παράδειγμα τον χειμώνα που κάνει κρύο, καταναλώνουν καθημερινά σουσάμι.

Αυτό κρατάει το σώμα τους ζεστό  και το δέρμα τους ενυδατωμένο και όχι ξηρό. Το καλοκαίρι, που το σώμα ζεσταίνεται, καταναλώνουν τροφές που δροσίζουν το σώμα, όπως φρούτα και λαχανικά που περιέχουν πολύ νερό. Κατά αυτό τον τρόπο το σώμα προσαρμόζεται καλύτερα στις αλλαγές του καιρού. Είναι καλό για το σώμα να λαμβάνουμε υπόψη το κλίμα και τις καιρικές συνθήκες και να τρώμε αυτό που αρμόζει καλύτερα στην εκάστοτε εποχή.

  1. Ισορροπημένη διατροφή.

Δεν χρειάζεται να χαθείτε στον κόσμο των βιταμινών, των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και των λιπαρών για να ακολουθήσετε μια ισορροπημένη διατροφή. Προσπαθήστε απλώς να εισάγετε στην καθημερινή διατροφή σας αρκετά λαχανικά, φρούτα, όσπρια και διαφορετικούς τύπους σπόρων.

Σήμερα πολλοί άνθρωποι τείνουν να γίνουν διαβητικοί, ακόμη και στην Ινδία. Ένας από τους λόγους είναι ότι η διατροφή τους αποτελείται κυρίως από ένα είδος δημητριακού. Τρώνε είτε μόνο ρύζι, είτε σιτάρι. Αυτό μπορεί σίγουρα να προκαλέσει προβλήματα υγείας.

Παλιότερα οι άνθρωποι τρώγανε ποιο πολλά όσπρια, λαχανικά και διαφορετικά είδη καρπών. Σιγά σιγά άρχισαν να τρώνε περισσότερο ρύζι, μακαρόνια ή ψωμί και λιγότερο λαχανικά. Αυτή η αλλαγή προς μια διατροφή σχεδόν εξολοκλήρου βασισμένη σε υδατάνθρακες που παρατηρείται τα τελευταία 30 χρόνια, πρέπει να αντιστραφεί γιατί μακροπρόθεσμα η υγεία του ατόμου θα επηρεαστεί σοβαρά. Δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε μια ισορροπημένη διατροφή αν τρώμε πολλούς υδατάνθρακες και πολύ λιγότερο άλλες τροφές. Αυτή είναι η βασική αρχή που πρέπει να γίνει κατανοητή από τους ανθρώπους.

  1. Αποχή από το φαγητό όταν χρειάζεται.

Γενικότερα, είναι καλό να ακολουθείται ένα είδος νηστείας ή μια εξολοκλήρου αποχή από την τροφή ενίοτε και ειδικότερα μετά από υπερβολική κατανάλωση τροφής. Αλλά όταν γίνεται βίαια η αποχή από το φαγητό, αυτό μπορεί να προκαλέσει βλάβες στον οργανισμό. Έτσι όταν θέλετε να νηστεύσετε είναι προτιμότερο να το κάνετε όταν είσαστε προετοιμασμένοι ψυχολογικά και σωματικά και η φυσιολογία σας το επιτρέπει ώστε να μπορέσετε να απέχετε από την τροφή χωρίς δυσκολία. Για παράδειγμα ενδείκνυνται κάποιες μέρες του σεληνιακού μήνα όπου η πέψη δεν είναι στα φόρτε της, όπως την εντεκάτη μέρα μετά από την πανσέληνο και την ημέρα της νέας σελήνης.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις Wellness!

Τότε είναι καλό είτε να νηστεύετε πλήρως είτε να τρώτε κάτι πολύ ελαφρύ, δηλαδή κάτι που να χωνεύεται εύκολα και γρήγορα, όπως τα φρούτα. Εάν τρώτε ένα φρούτο, μέσα σε μιάμιση με τρεις ώρες, θα έχει αφομοιωθεί πλήρως. Εάν τρώτε μαγειρεμένα λαχανικά, θα χρειαστούν δώδεκα με δεκαπέντε ώρες για να τα αφομοιώσει ο οργανισμός. Εάν τρώτε μαγειρεμένα δημητριακά και άλλα τρόφιμα, θα χρειαστούν είκοσι τέσσερις έως τριάντα ώρες.

Εάν τρώτε μαγειρεμένο κρέας, θα χρειαστούν σαράντα οκτώ έως πενήντα δύο ώρες. Εάν τρώτε ωμό κρέας, θα χρειαστούν εβδομήντα δύο ώρες για να το χωνέψετε. Όταν το φαγητό παραμένει μέσα στον οργανισμό για τόσο μακρύ χρονικό διάστημα, σαπίζει και έχει σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη μη φιλικών για το πεπτικό σύστημα βακτηρίων. Κατά αυτήν την έννοια οι τροφές που δεν χωνεύονται γρήγορα και εύκολα μπορούν να προκαλέσουν ζημιές στον οργανισμό μας.

Εν κατακλείδι, αν μπορείτε να νηστεύετε πλήρως ή μερικώς, κάντε το!

1,357 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Alkistis Palidou

Alkistis Palidou

Η Άλκηστη Παλίδου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με τον αντίστοιχο Μεταπτυχιακό Τίτλο (Ms) από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι μέλος του Συλλόγου Διαιτολόγων των Βρυξελλών. Από το 1999 εξασκεί το επάγγελμα Διαιτολόγου- Σύμβουλου διατροφής με κύριο μέλημα να εκπαιδεύσει παιδιά και ενήλικες στις καλές διατροφικές συνήθειες με σκοπό να γίνουν αυτόνομοι και υγιείς. Έχει εντρυφήσει στην Ιστορία της Διατροφής στην Ελλάδα ενώ παρακολουθεί και εξετάζει τα σύγχρονα διατροφικά ρεύματα (Vegan, Ωμοφαγία, Palaio, Ιπποκράτειος- Διατροφή, Σούπερ-Τροφές).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *