6 Πρακτικές γιόγκα για καλή ζωή

«Αν κάτι δεν σε προκαλέσει, δεν θα σε αλλάξει».

Αυτή η φράση έρχεται πάντα στο μυαλό μου όταν θέλω να ξεκινήσω ή να δοκιμάσω κάτι  νέο. Η γιόγκα ήταν ένα από αυτά όταν δοκίμασα για πρώτη φορά, και μπορεί να μου κέντρισε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον στην αρχή αλλά αυτό που με κρατάει σταθερά οπαδό της όλα τα χρόνια που ασκούμαι, είναι ότι δεν έχει τέλος. Πάντα έχεις κάτι να μάθεις, να βελτιώσεις, να αλλάξεις. Είναι ατελειώτη και εξελίξιμη.

Ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής και στη χώρα μας. Αρκεί να αναλογιστείς πόσο εύκολα μπορείς πλέον να βρείς έναν χώρο κοντά σου για να ασκηθείς σε αυτή τη μοναδική πρακτική, αλλά και πόσες πρακτικές  γιόγκα υπάρχουν για να επιλέξεις.

Ποιά είναι όμως κατάλληλη για εσένα;

Ας ξεκινήσουμε με την μητέρα όλων των πρακτικών τη Hatha (Χάθα) ή καλύτερα θα τολμήσω να την αποκαλέσω τον χαμαιλέων της γιόγκα, γιατί οι περισσότερες πρακτικές βασίζονται στη Χάθα.

Η πρακτική της Hatha γιόγκα είναι τόσο μεγάλη ηλικιακά που δεν μπορεί κανείς να την προσδιορίσει ακριβώς. Οι τεχνικές της μπορούν να αναχθούν στα σανσκριτικά έπη του Ινδουισμού κατά την 1η χιλιετία π.Χ, ωστόσο τη φράση Χάθα Γιόγκα  τη συναντάμε σε σανσκριτικά κείμενα κοντά στον 11ο αιώνα. Παραδοσιακά η πρακτική της γιόγκα περνούσε προφορικά από τον δάσκαλο στον μαθητή, έτσι πολλές από τις πρακτικές που εκτελούμε σήμερα έχουν προκύψει από τις γενιές αυτών των σχέσεων δασκάλων – μαθητών.

Τι σημαίνει  Hatha ;

Ha (χα) σημαίνει ήλιος και αντιπροσωπεύει την σωματική ενέργεια στον άνθρωπο και Tha (θα) σημαίνει φεγγάρι αντιπροσωπεύοντας την νοητική του ενέργεια. Hatha (Χάθα) λοιπόν είναι η ένωση των αντιθέτων μέσα μας, έχοντας ώς στόχο την εξισορρόπηση των ενεργειών αυτών. Μέσα από μια σειρά ασκήσεων (asanas) και τεχνικές αναπνοών έχει ως απώτερο σκοπό να φέρει υγεία, ισορροπία σε σώμα και νου και να προετοιάσει το σώμα για όποιον θέλει να εμβαθύνει στον διαλογισμό. Απευθείνεται σε όλους ανεξαρτήτου ηλικίας και σωματότυπου και με συστηματική πρακτική βοηθάει στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης και σε γενικότερη βελτίωση της στάσης του σώματος.Ο ρυθμός της δεν  είναι ιδιαίτερα γρήγορος και ενδείκνυται για όσους θέλουν να αποκτήσουν μια πρώτη εμπειρία.

Μία πιο δυναμική πρακτική γιόγκα είναι η Vinyasa yoga ή vinyasa flow  (Βινυάσα). Πρόκειται για μια πρακτική με γρήγορη εναλλαγή θέσεων σε συνδυασμό με την αναπνοή. Υπάρχει ροή στην κίνηση, ρυθμός, παράγεται θερμότητα και υπάρχει το συστατικό της καρδιαγγειακής άσκησης που δεν συναντάμε συχνά σε άλλες μορφές ορθοστατικής πρακτικής. Μπορεί βέβαια να κινείσαι γρήγορα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα σώματα κινούνται ανεξέλεκτα. Αυτό το επιβεβαιώνει και η σημασία της λέξης Vinyasa, δηλαδή  τοποθέτηση με έναν ειδικό τρόπο και με συγκεκριμένες παραμέτρους όπως σταθερότητα, άνεση και ομαλή και μακρά αναπνοή. Η Vinyasa είναι ιδιαίτερα δημοφιλής για όσους θέλουν να δυναμώσουν μυικά, να κάψουν λίπος, να αυξήσουν την ελαστικότητα τους, να τονώσουν την καρδιά και όλα αυτά μέσα από μια πρακτική με πολλές εναλλαγές σαν χορός.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ  Η κυκλική προπόνηση, η σημασία της και πώς παρουσιάζεται στις μέρες μας;

Για τους πιο απαιτητικούς υπάρχει η Asthanga (Αστάνγκα). Ένα σύστημα πρακτικής που μεταδόθηκε στο νεότερο κόσμο από τον Sri K. Pattabhi Jois και περιλαμβάνει συγχρονισμό αναπνοής με μια προοδευτική και προκαθορισμένη σειρά στάσεων. Είναι  σχεδιασμένη ώστε να παράγει εσωτερική θερμότητα και να καθαρίζει το σώμα, κονώς προετοιμάσου να ιδρώσεις πολύ! Είναι ιδανική για πρώην αθλητές αλλά και για όσους θέλουν να αποκτήσουν ένα ελαφρύ και δυνατό σώμα, βελτιωμένη κυκλοφορία και ήρεμο μυαλό.

Αν πάλι αυτό που ψάχνεις είναι μια πιο πνευματική πρακτική η Anusara (Ανουσάρα) είναι εξαιρετική. Ιδρύθηκε από τον John Friend το 1997 και βασίζεται σε μια διπλή φιλοσοφία που έχει ως προϋπόθεση ότι όλοι είμαστε εγγενώς ικανοί.  Δίνει έμφαση στις καθολικές αρχές ευθυγράμμισης ως το επίκεντρο της σε κάθε πρακτική. Οι στάσεις προσδιορίζονται από την εσωτερική μας δύναμη και η καρδιά και το μυαλό καλούνται να συμμετέχουν. Οι  αρχές ευθυγράμμισης μπορούν να σε βοηθήσουν να εναρμονίσεις το σώμα, την κάρδια και το μυαλό σου και να σε οδηγήσουν στην καλή υγεία και ισορροπία. Μία συστηματική πρακτική Anusara κάνει το σώμα ισχυρότερο, πιο ευέλικτο, θεραπεύει τους τραυματισμούς και εξισώνει τις ανισορροπίες που υπάρχουν φυσικά στο σώμα. Η καρδιά και το μυαλό μαλακώνουν, γίνονται πιο ειρηνικά και χαρούμενα. Εξαιρετική πρακτική για όλους και ιδανική για όσους θέλουν να γνωρίσουν την πρακτική της γιόγκα.

Μία πιο παιχνιδιάρικη εκδοχή της γιόγκα είναι η Aerial (αέριαλ) ή αλλιώς εναέρια γιόγκα. Η όλη πρακτική γίνεται με ένα ειδικό και ιδιαίτερα ανθεκτικό πανί, με κλασσικές θέσεις της γιόγκα, αναπνοές και όλα αυτά ενώ αιωρείσαι. Ενδυναμώνει ιδιαίτερα κοιλιά, χέρια και ώμους, ενώ παράλληλα βιώνεις με πιο χαλαρή διάθεση τις ανάποδες θέσεις. Ενδείκνυται για άτομα με καλή φυσική κατάσταση αλλά μπορεί να ξεκινήσει και όποιος δεν έχει προηγούμενη εμπειρία. Σε κάθε περίπτωση όταν τελειώσει το μάθημα θα έχεις ιδιαίτερα ανεβασμένη διάθεση.

Και τέλος αν θες κάτι απόλυτα χαλαρωτικό, ή χρειάζεται να ασκηθείς ιδιαίτερα ήπια η Therapeutic ή θεραπευτική γιόγκα είναι ό,τι καλύτερο. Αν και η φύση της πρακτικής της γιόγκα είναι ήδη θεραπευτική, ωστόσο μια αποκλειστικά θεραπευτική πρακτική γιόγκα θα σου δώσει μία άλλη εμπειρία. Είναι σχεδόν σα να κάνεις μαζάζ στον εαυτό σου. Με την βοήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, όπως κουβέρτες, τουβλάκια, ζώνες, μαξιλάρια, κυλίνδρους και με την αναπνοή σου, μπορείς να δώσεις κίνηση στα δύσκαμπτα σημεία του σωματός σου αλλά παράλληλα να βιώσεις μια ιδανική χαλάρωση σε σώμα και νού. Ιδανική για όλους και ιδιαίτερα ωφέλιμη σε όσους θέλουν να βελτιώσουν το εύρος κίνησης στο σώμα τους.

Όποια πρακτική κι αν επιλέξεις τα οφέλη της σε κάθε περίπτωση είναι αμέτρητα, ωστόσο το μεγαλύτερο ωφέλημα είναι ότι θα αγαπήσεις το σώμα και τον εαυτό σου.

Γιατί έχει αξία το να ασκείσαι, αλλά να ασκείσαι επειδή αγαπάς το σώμα σου και όχι επειδή δεν σου αρέσει.

Namaste,

Κάτια Ανδρέου

415 total views, 0 views today

Please follow and like us:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *