Μύθοι και αλήθειες για τον μεταβολισμό!

Πόσες φορές δεν έχουμε ζηλέψει κάποιον επειδή μπορεί να τρώει ό,τι θέλει και να μην παχαίνει;

Πόσες φορές δεν αποδίδουμε την αύξηση του βάρους μας στον κακό μας μεταβολισμό, επαναπαυμένοι συχνά λέγοντας «τι να κάνουμε; Δεν έχω καλό μεταβολισμό!» Είναι άραγε αλήθεια ότι ο μεταβολισμός αλλάζει ανάλογα με την ηλικία και ότι υπάρχουν τρόποι να τον επιταχύνουμε; Είναι αλήθεια ότι η άσκηση βοηθάει στο να μεταβολίζουμε καλύτερα;

Τέτοιες και άλλες απορίες μας γεννιούνται κάθε φορά που το κουμπί του παντελονιού δίνει μάχη για να φτάσει στην κουμπότρυπα και οι μονάδες της ζυγαριάς παίρνουν την ανιούσα. Και επειδή πολλές φορές οι απαντήσεις που λαμβάνουμε από εδώ και από εκεί είναι αβάσιμες και ανεπαρκείς, μελετήσαμε το θέμα λίγο παραπάνω και ανακαλύψαμε τι είναι αλήθεια και τι παραμύθια σχετικά με το μεταβολισμό.

 

  1. Το φύλο

Μύθος: Άνδρες και γυναίκες μεταβολίζουν το ίδιο, «καίνε» δηλαδή την ίδια ενέργεια.

Αλήθεια: Η αναλογία λίπους και μυϊκού ιστού παίζει μεγάλο ρόλο στις «καύσεις» του σώματος. Οι άνδρες, που έχουν κατά κανόνα λιγότερο λίπος και περισσότερο μυϊκό ιστό, ξοδεύουν περισσότερη ενέργεια από τις γυναίκες, συνεπώς μεταβολίζουν καλύτερα.

  1. Το βάρος

Μύθος: Τα παχιά άτομα έχουν χαμηλό μεταβολισμό, ενώ τα λεπτά υψηλότερο.

Αλήθεια: Η αύξηση του σωματικού βάρους επιφέρει και αύξηση στον μεταβολισμό. Ένα βαρύτερο άτομο, λοιπόν, καίει περισσότερες θερμίδες από ένα ελαφρύτερο άτομο γιατί χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να κινηθεί.

  1. Ο μυϊκός ιστός

Μύθος: Τα βάρη (στο γυμναστήριο) δεν έχουν σχέση με τον μεταβολισμό.

Αλήθεια: Πρόκειται για τον πιο ενεργό μεταβολικό ιστό του σώματος που όσο αυξάνεται, με τη βοήθεια φυσικά της άσκησης, αυξάνεται παράλληλα και ο βασικός μεταβολισμός. Ισχύει επίσης ότι για κάθε 100 θερμίδες που καίμε κατά τη διάρκεια της άσκησης, καίμε άλλες 15 περίπου μετά το τέλος της άσκησης από το λεγόμενο «after burn effect».

  1. Ηλικία

Μύθος: Όσο μεγαλώνουμε ο μεταβολισμός μας αυξάνεται.

Αλήθεια: Όσο μεγαλώνουμε ο βασικός μεταβολισμός μας μειώνεται. Και αυτό γιατί με την παρέλευση των ετών μειώνεται ο μυϊκός ιστός του σώματός μας ενώ αυξάνεται το λίπος. Πιο συγκεκριμένα, ο βασικός μεταβολισμός του ατόμου από τα δέκα έτη και μετά μειώνεται περίπου 1% με 2% ανά δεκαετία.

  1. Θερμοκρασία σώματος

Μύθος: Όταν έχουμε πυρετό ο μεταβολισμός μας υπολειτουργεί.

Αλήθεια: Για κάθε 1 βαθμό Κελσίου που αυξάνεται η θερμοκρασία του σώματός μας, ο βασικός μας μεταβολισμός αυξάνεται κατά 12%.

  1. Κλίμα και θερμοκρασία περιβάλλοντος

Μύθος: Στην Ελλάδα -που έχει θερμότερο κλίμα- καίμε περισσότερες θερμίδες από ότι π.χ. στην Φινλανδία.

Αλήθεια: Κι όμως, μπορεί στην Ελλάδα να ζεσταινόμαστε, αλλά στις χώρες με ψυχρό κλίμα η κατανάλωση ενέργειας είναι μεγαλύτερη σε ποσοστό 2% με 5%.

  1. Αυστηρές δίαιτες

Μύθος: Μειώνοντας τα γεύματα θα αυξήσω τον μεταβολισμό μου

Αλήθεια: Η πέψη, σαν λειτουργία του οργανισμού, «καίει» πολλές θερμίδες. Μειώνοντας λοιπόν κατά πολύ την ποσότητα τροφής που καταναλώνουμε, ο οργανισμός μας μειώνει και τον ρυθμό του μεταβολισμού για να εξοικονομήσει ενέργεια.

Αν θέλουμε να αυξήσουμε τον μεταβολισμό μας δεν πρέπει να μειώσουμε τα γεύματα που τρώμε αλλά να τα εμπλουτίσουμε με καθαρές πρωτεΐνες (χωρίς λίπος) και φυτικές ίνες.

Επιπλέον, η κατανάλωση μικρών γευμάτων σε τακτά χρονικά διαστήματα (ανά 3 με 4 ώρες) βοηθά στη σωστότερη κατανομή των προσλαμβανομένων θερμίδων, αυξάνοντας έτσι το βασικό μεταβολισμό.

  1. Καφές και τσιγάρο

Μύθος: Ο καφές και το τσιγάρο μειώνουν το μεταβολισμό

Αλήθεια: Έχει υπολογιστεί ότι μία δόση (200 mg) καφεΐνης -ιδιαίτερα μετά το γεύμα- αυξάνει το βασικό μεταβολισμό κατά 5% με 8%, ενώ 4 τσιγάρα αυξάνουν το βασικό μεταβολισμό κατά 3% για περισσότερο από 3 ώρες. Αυτό γιατί η δράση της νικοτίνης επιφέρει αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας και καταστολή του αισθήματος της όρεξη

  1. Γκέιπφρουτ

Μύθος: Εάν τρώτε γκρέιπφρουτ πριν από κάθε γεύμα ενεργοποιείται ο μεταβολισμός.

Αλήθεια: Το γκρέιπφρουτ δεν μπορεί να κάνει θαύματα και φυσικά δεν επηρεάζει το μεταβολισμό σας. Η μόνη αλήθεια είναι ότι αυτό το φρούτο είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και νερό, με αποτέλεσμα να δημιουργεί το αίσθημα κορεσμού με λίγες θερμίδες και έτσι να καταναλώνετε μικρότερη ποσότητα φαγητού.

Κείμενο: Χριστίνα Μαγκανά

703 total views, 4 views today

Please follow and like us:
error0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *