Ethical Fashion: Μύθος ή πραγματικότητα;

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα εμπορικά σήματα στρέφουν τη δραστηριότητα τους στην «ηθική» μόδα.

Πρόκειται, όμως, για μια ειλικρινή στάση ή απλώς για μια ακόμη τάση της εποχής;

Πριν προχωρήσουμε σε μια προσπάθεια ανάλυσης και προσέγγισης για το αν πραγματικά το κίνημα του Ethical Fashion αποτελεί έναν μύθο ή μια νέα συνθήκη, θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε τον ορισμό του. 

Τι είναι λοιπόν το Ethical Fashion;

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο οργανισμό Ethical Fashion Forum, ο όρος εκπροσωπεί μια προσέγγιση της μόδας όσον αφορά στον σχεδιασμό, στις πρώτες ύλες και στην παραγωγή των ρούχων, τέτοια που να μεγιστοποιεί τα οφέλη για τις κοινότητες και τα μέλη τους, ενώ παράλληλα να μειώνει τις επιβλαβείς επιπτώσεις της βιομηχανίας στο περιβάλλον.

Το βρετανικό λεξικό Collins λέει: «Για να χαρακτηρίσεις κάτι ως ηθικό, τότε αυτό θα πρέπει να είναι ηθικά ορθό ή ηθικά αποδεκτό».

Πως, λοιπόν, τα παραπάνω μπορούν πραγματικά να βρουν εφαρμογή στην σύγχρονη πραγματικότητα; Κι άραγε, μπορεί ο κόσμος να ακολουθήσει μια ηθικά στάση στο τρόπο που ντύνεται;

Τα τελευταία χρόνια έχει ξεσπάσει μια νέα μόδα που αφορά στην αειφόρο μόδα. Τη μόδα δηλαδή που παράγεται βασισμένη στις αρχές προφύλαξης του πλανήτη αλλά και των ίδιων των κατοίκων του.

Το παραπάνω βρίσκει εφαρμογή σε διαφορετικές διαστάσεις.

Από τη μια πλευρά βλέπουμε όλο και περισσότερα brand και σχεδιαστές να αποκηρύσσουν τη χρήση του δέρματος και της γούνας στις συλλογές τους. Κάποιοι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι και με μεγάλη επίδραση στο κοινό, όπως η Stella McCartney, έκαναν την αρχή, σε μια στιγμή που η πανίδα του πλανήτη είχε αρχίσει να κινδυνεύει. Αυτή η πρώτη τους πράξη πήρε κατευθείαν γιγαντιαίες διαστάσεις και δεν άργησε να μετατραπεί σε παγκόσμιο κίνημα. Σήμερα, σε περιορισμένα σημεία του πλανήτη οι κυρίες τολμούν να βγουν στους δρόμους φορώντας τη γούνα τους.

Παράλληλα, κι ενώ η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας προσπαθεί να αντικαταστήσει τα υλικά της, με τη βοήθεια φυσικά της σύγχρονης τεχνολογίας, δημιουργώντας όλο και περισσότερα οικολογικά υφάσματα και προσφέροντας έτσι στους σχεδιαστές εύκολες και ηθικές λύσεις για τη δημιουργία των συλλογών τους, ο πλανήτης ζει μια ακόμη αποκάλυψη: ένα εργοστάσιο παραγωγής ενδυμάτων καταρρέει, παρασύροντάς μαζί του πολλά θύματα κι ο κόσμος αφυπνίζεται. «Ποιος φτιάχνει τα ρούχα μας;» Ονομάζεται το νέο κίνημα που μας καθιστά αντιμέτωπους με τα ηθικά ερωτήματα που αφορούν τις αμοιβές και τις εργασιακές συνθήκες των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από τη φτηνή και γρήγορη μόδα.

Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη τους στις fast fashion αλυσίδες, σε μια προσπάθεια επιβολής καλύτερων εργασιακών συνθηκών για τους εργαζόμενους της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας. Πόσες, όμως, πιθανότητες έχει πραγματικά το κίνημα αυτό να γίνει καταναλωτική συνείδηση κι όχι απλώς θέμα για άρθρα και συζητήσεις;

Λίγες, θα απαντήσουμε εμείς και θα συμπληρώσουμε «Δυστυχώς». Κι αυτό γιατί οι σύγχρονες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, σε συνδυασμό με την ταχύτατη αλλαγή των τάσεων αλλά και την αποδεδειγμένη τάση των ανθρώπων να θέλουν να ακολουθούν στο ντύσιμό τους όλες τις νέες εξελίξεις, καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την συνειδητότητα και την αλλαγή στην καταναλωτική μας συμπεριφορά. Ας ελπίσουμε πως δεν θα χρειαστούν μερικά ακόμη ατυχήματα, πως δεν θα χρειαστεί να χαθούν πολλές ανθρώπινες ζωές για να αποδεχτούμε αυτό που θα έπρεπε ήδη να μας έχει γίνει βίωμα.

Στο τρίτο (και τελευταίο επίπεδο) το κίνημα του Ethical Fashion αφορά τις τεχνικές και τις διαδικασίες παραγωγής. Η δημιουργία βαφών και υφασμάτων με την ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στον πλανήτη αποτελεί ένα μεγάλο ζήτημα της εποχής, που έχει τεθεί σε έρευνα.

Σήμερα πολλά εμπορικά σήματα χρησιμοποιούν στις συλλογές τους ανακυκλωμένα υφάσματα ή πρώτες ύλες που έχουν παραχθεί στη βάση των οικολογικών αρχών. Κι εδώ το ερώτημα που γεννάται είναι: «Έχει αναπτυχθεί η τεχνολογία τόσο πολύ, ώστε να προσφέρει όλες τις λύσεις στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας, έτσι ώστε τελικά η οικολογία να μην γίνει τροχοπέδη της δημιουργικότητας;»

Σίγουρα σήμερα τα τεχνολογικά δεδομένα προσφέρουν μια σαφώς πολύ μεγαλύτερη γκάμα επιλογών στους δημιουργούς, όχι όμως ακόμη τόσο πλούσια, ώστε να μπορούμε με ασφάλεια να πούμε πως βρισκόμαστε προ των πυλών της εξεύρεσης μιας οριστικής λύσης.  

Πριν από λίγα χρόνια λίγοι από εμάς είχαν συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις που προκαλούν στον πλανήτη και στην ισορροπία του οικοσυστήματος οι διατροφικές μας συνήθεις.

Τώρα, είναι απολύτως αποδεκτό και νομιμοποιημένο το να ψάχνουμε τις τροφές που καταναλώνουμε. Να αναζητούμε προϊόντα που έχουν παραχθεί στη βάση των ηθικών αρχών. Όπως όλα δείχνουν δεν απέχουμε πολύ από το να αποκτήσουμε την ίδια συμπεριφορά και ως προς το ντύσιμο μας.

Το πόσο μακριά βρισκόμαστε δεν μπορούμε να το προσδιορίσουμε μα σαφήνεια.  

Kείμενο: Kατερίνα Μανωλαράκη

327 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Katerina Manolaraki

Katerina Manolaraki

Η Κατερίνα Μανωλαράκη είναι Wellness Editor στο Fashion Wellness.gr και ασχολείται με θέματα μόδας. Γράφει για όσα αφορούν στη βιώσιμη ανάπτυξη της μόδας, αναζητά όλα τα νέα σχετικά με τις καινοτόμες τεχνολογίες που βρίσκουν εφαρμογές στο fashion και αναζητά απαντήσεις στις σχέσεις της μόδας με την οικολογία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αειφόρο περιβαλλοντική ανάπτυξη. Πιστεύει πως η σχέση του κάθε ένα από εμάς με τη μόδα μπορεί να συμβάλει στο well-being του ατόμου προσωπικά, αλλά και της κοινωνίας συνολικά, αρκεί να καταφέρουμε να δούμε την εικόνα μας, όχι μόνο στο καθρέφτη, αλλά και από μέσα προς τα έξω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *