Mindfulness, η δύναμη της στιγμής

Ζούμε με ένα εξαιρετικά έντονο ρυθμό στην καθημερινότητά μας.  Ο εγκέφαλός μας είναι μονίμως απασχολημένος με σκέψεις και έννοιες.

Πολλοί αναφέρονται στην ενσυνειδητότητα, στη δύναμη της στιγμής και αναφέρουν τα ευεργετικά αποτελέσματα.

Τι σημαίνει όμως να αφουγκράζομαι τα συναισθήματα της κάθε στιγμής, να απολαμβάνω το εδώ και τώρα, να παρατηρώ τη σκέψη μου και να μην την κρίνω;

Ο νους μας, ο εγκέφαλός μας μέσω του οποίου βιώνουμε κάθε στιγμή της ζωής μας, συνεχώς “εργάζεται” παράγοντας γύρω στις 60,000 σκέψεις ημερησίως.  Πώς μπορούμε επομένως να σταματήσουμε αυτές τις σκέψεις και να μην αναλύσουμε το κάθε τι που μας συμβαίνει, όταν ο ίδιος ο εγκέφαλός μας καθοδηγεί αυτή τη διαδικασία;

Παρόλο που στον εγκέφαλο και τη σκέψη μας βασίζουμε όλη τη δημιουργικότητά μας, τον αυθορμητισμό και την συμπεριφορά μας, σπανίως ασχολούμαστε με την υγεία και φροντίδα αυτού.  Η ταχύτητα με την οποία παράγει σκέψεις, οι οποίες μας επηρεάζουν την ποιότητα τις ζωής μας είναι και αυτή που καθορίζει τα επίπεδα άγχους, stress και άμυνας στην καθημερινότητά μας.

Μας αγχώνουν οι σκέψεις μας, στο τι μπορεί να συμβεί, στα συμπτώματα που βιώνουμε στο σώμα μας. Κατακλυζόμαστε από σκέψεις και συναισθήματα και πολλές φορές δεν ξέρουμε πώς να τα αντιμετωπίσουμε βιώνοντας άγχος και το σημαντικότερο…χάνοντας τη στιγμή.  Δεν είμαστε παρόντες και παρούσες στη στιγμή, στο εδώ και τώρα.

Η μέθοδος Mindfulness – Ενσυνειδητότητα στα Ελληνικά, ξεκίνησε με στόχο να εκπαιδεύσει τον καθένα από εμάς να μην χάνεται στις σκέψεις του, να μην είναι αφηρημένος, να ζει το εδώ και τώρα και να μην κατακλύζεται από συναισθήματα που δεν μπορεί να ελέγξει.  Mindfulness σημαίνει σταματάω και απολαμβάνω τη στιγμή χωρίς να χρειάζεται να ελέγχω, να κρίνω και να αποφασίσω.    Παρατηρώ τη στιγμή, παρατηρώ τη σκέψη και δεν κρίνω.  Εστιάζω στο εδώ και τώρα και επιτρέπω στις σκέψεις να έρχονται και να φεύγουν χωρίς να με επηρεάζουν.

Ακούγεται εύκολο και απλοϊκό και όμως θα πω ότι για πολύ κόσμο, το να παρατηρήσει τη σκέψη του και να μην κάνει τίποτα, μα τίποτα για 10’ λεπτά φαντάζει αδύνατο.

Για τον περισσότερο κόσμο είναι πράγματι αδύνατο να κάνει ένα βήμα πίσω σε όλα αυτά που εξελίσσονται καθημερινά στη ζωή του, να αλλάξει τον τρόπο που βιώνει την καθημερινότητά του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ Η δύναμη της σκέψης στη γνωσιακή συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν διεξαχθεί, αφιερώνουμε το 47% το χρόνου μας καθημερινά σε χαμένες σκέψεις, δηλαδή περίπου το 50% της ζωής μας είμαστε σκεπτικοί και αφηρημένοι και δεν απολαμβάνουμε το εδώ και τώρα.  Αγωνιζόμαστε να σχεδιάσουμε την επόμενη ημέρα, να προετοιμαστούμε για το ξαφνικό που θα συμβεί, να προγραμματιστούμε ώστε να είμαστε έτοιμοι για το οτιδήποτε, ξεχνώντας ότι ζούμε τώρα και ότι κάθε λεπτό που φεύγει είναι η ίδια μας η ζωή.

Βάλτε ένα φρένο στις σκέψεις κάθε ημέρα και 10’ μόνο.

Επανεξετάστε, Παρατηρείστε και Αλλάξτε συνειδητά τις σκέψεις σας.  Οι σκέψεις δεν είναι η πραγματικότητα.  Η πραγματικότητα, αυτό που συμβαίνει είναι στο εδώ και τώρα, εκεί έξω που το προσπερνάμε και το θεωρούμε δεδομένο.

Το να αφήνουμε το νου και τον εγκέφαλο να παρατηρήσει απλώς και να μην κρίνει, να μην εργαστεί έστω για 10’ λεπτά καθημερινά, έχει ευεργετικά αποτελέσματα τόσο στη σωματική όσο και την ψυχική μας υγεία.

Το να απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή, να μην κρίνουμε καθημερινά τις σκέψεις και τη ζωή μας, μας ελευθερώνει από συναισθήματα που δεν είναι αποτέλεσμα ηρεμίας και γαλήνης, αλλά άμυνας και έντασης να ανταποκριθούμε σε κανόνες και πρέπει.

Διακόψτε την καθημερινή ρουτίνα της σκέψης σας για 10’ λεπτά και απολαύστε τη στιγμή, το συναίσθημα χωρίς περαιτέρω ανάλυση και κριτική.  Απλά παρατηρήστε και προσπαθήσετε να ορίσετε εσείς οι ίδιοι τον τρόπο που θέλετε να ζείτε και όχι αυτόν που οι σκέψεις σας ορίζουν!

Photo by Daiga Ellaby on Unsplash

333 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Elisaveth Calbari

Elisaveth Calbari

Η Ελισσάβετ είναι Νευροψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια στις μεθόδους Biofeedback, EEG, CBT & Mindfulness και ιδρύτρια της εταιρείας Self Balance. Έχει δημιουργήσει εξατομικευμένα προγράμματα Brain Fitness που έχουν βραβευθεί και συνδυάζουν τις Νευροε-πιστήμες με την Ψυχολογία με ιδιαίτερα αποτελέσματα ως προς το άγχος, την επίδοση και διαχείριση των συναισθημάτων στην καθημερινότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *