Minimalism: Το κίνημα που από την τέχνη πέρασε στην ιστορία της μόδας και έγινε τάση

Ο μινιμαλισμός δεν είναι απλώς ένα trend, είναι μια οπτική της αισθητικής, μια προσέγγιση της ιστορίας, μια αντανάκλαση της εποχής.

Ο όρος «μινιμαλισμός» πρώτό-εμφανίστηκε στη δεκαετία του 1960, τότε που μια ομάδα καλλιτεχνών γύρισε την πλάτη της στην επικρατούσα προσέγγιση της τέχνης και στράφηκε στην πιο ρεαλιστική απόδοση των αντικειμένων, του περιβάλλοντος και της εικόνας. Ανάμεσα τους ήταν οι Donald Judd, John McCrecken, Agnes Martin και πολλοί άλλοι. Μάλιστα ο Judd είχε περιγράψει το έργο του λέγοντας πως είναι «η απλή έκφραση μιας πολύπλοκης σκέψης».

Στο πέρασμα των χρόνων ο μινιμαλισμός υπήρξε ο ενδεικτικός παράγοντας αποτύπωσης των συνθηκών της εκάστοτε εποχής, αντανακλώντας την τεχνολογική εξέλιξη, τις οικονομικές συνθήκες, τις κοινωνικές μεταβολές.

Σε αντίθεση μάλιστα με αυτό που οι περισσότεροι πιστεύουν ο μινιμαλισμός της μόδας δεν έχει να κάνει με την απλότητα. Αντιθέτως είναι πολύπλοκος. Αφορά σε καινοτομικές προσεγγίσεις της κατασκευής του ρούχου και παράγει συλλογές και ενδυματολογικές προτάσεις που φαίνονται απλές, δεν είναι όμως καθόλου απλοϊκές στην εκτέλεση τους.

Celine FW 2013

Η απαρχή του πολυπλοκότερου lifestyle συνοδεύτηκε από το λανσάρισμα μιας ανδροπρεπούς προσέγγισης της γυναικείας ενδυμασίας, με ρούχα περισσότερο πρακτικά και δυναμικά, που ήταν σε θέση να προσδώσουν στις γυναίκες της εποχής χαρακτηριστικά που θα τις καθιστούσαν ίσες στο εργασιακό (αλλά και κοινωνικό) περιβάλλον, στο οποίο πάλευαν να εδραιώσουν τη θέση τους στη πρώτη γραμμή.

Το περιεχόμενο του μινιμαλισμού στο περιβάλλον της μόδας

Σε όρους μόδας το μινιμαλιστικό κίνημα επικεντρώνεται περισσότερο στη φόρμα, στο ύφασμα και στη λειτουργικότητα, ενώ συχνά έρχεται σε απόλυτο συσχετισμό με τα γεωμετρικά σχήματα και τη μονοχρωματική παλέτα (η οποία είναι αυτή που θα αναδείξει τελικά και το design).

Στη δεκαετία του 1980 οι «ιερείς» του Minimalism trend, της Ιαπωνικής σχολής, Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo, παρουσίασαν στις πασαρέλες συλλογές φτιαγμένες πάνω σε αντισυμβατικά, για την εποχή υφάσματα, όπως ήταν το PVC, ο πολυεστέρας και η λύκρα, baggy γραμμές, σύνολα με πολλαπλά layers και αποδομημένες ραφές.

Photo 1: Archive Yohji Yamamoto, Photo 2: Archive Rei Kawakubo & Yohji Yamamoto in Paper Magazine.

Σε εκείνη την εποχή η τάση αυτή εξυπηρετούσε την ανάγκη κατάρριψης των στερεότυπων του φύλου και προκαλούσε τη παραδοσιακή αισθητική προσέγγιση του sexiness.

Η επιρροή αυτού του κινήματος της Ιαπωνίας υπήρξε καθοριστική στη μετέπειτα πορεία και εξέλιξη του κινήματος.

Παράλληλα, στην άλλη πλευρά της υδρογείου, καθιερωμένοι σχεδιαστικοί οίκοι, όπως αυτοί της Donna Karana και του Giorgio Armani, προσπαθούσαν με το δικό τους τρόπο να προσεγγίσουν τον μινιμαλιστικό ενδυματολογικό κώδικα, απλοποιώντας τις γραμμές τους και φτιάχνοντας συλλογές με κομψά και ταυτόχρονα «καθαρά» χαρακτηριστικά.

Μέχρι που εμφανίστηκε ο οίκος Maison Martin Margiela και η ιστορία του μινιμαλισμού γύρισε κεφάλαιο.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου άρθρα, προτάσεις και σεμινάρια Wellness!

Τώρα το ρούχο παρουσιάζεται αλλιώς, προσεγγίζεται με μια ευρηματική αισθητική. Ο Margiela προκάλεσε τεκτονικές αλλαγές στον κόσμο της μόδας, όχι μόνο για τη σχεδιαστική του ευφυία, αλλά και για την anti-fashion, anti-status θέση του στη παγκόσμια σκηνή της μόδας, καθώς μέχρι και σήμερα κανείς δεν γνωρίζει ποιος βρίσκεται από πίσω, καθώς, σύμφωνα με την πολιτική του οίκου, ιθύνουσα για το αποτέλεσμα είναι συνολικά η Ομάδα!

Και ενώ οι designers και οι οίκοι είχαν καταστήσει τη μινιμαλιστική αισθητική ως αναπόσπαστο κομμάτι των τάσεων κάθε εποχής, προχωρώντας και παρουσιάζοντας εντυπωσιακές εξελίξεις στην κατασκευή του ρούχου, από σεζόν σε σεζόν, η mainstream μόδα άργησε να ακολουθήσει. Τα mass- production σήματα μόδας αγκάλιασαν το κίνημα μόλις τη δεκαετία του ‘90, όπου οι τότε τάσεις εστίασαν την προσοχή τους περισσότερο στην πρακτικότητα του ρούχου και στη γυναικεία σιλουέτα, παρά στο ίδιο το ρούχο.

Σήμερα, το παρόν του κινήματος ακολουθεί και πάλι τη ροή και τις εξελίξεις της εποχής.

Σήμερα το ζητούμενο είναι η άνεση, συνδυασμένη με την κομψότητα, πάνω σε μια μονοχρωματική και πάλι παλέτα.

Σήμερα ο μινιμαλισμός προστάζει το συνδυασμό της μόδας με την υπευθυνότητα και η τεχνολογία τίθεται στην υπηρεσία της παραγωγής συλλογών και μόδας με χαρακτηριστικό γνώρισμα την κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη.

Στο αύριο του μινιμαλισμού σίγουρα έχουμε να δούμε πολλά και σίγουρα θα είναι το κίνημα, η τάση που θα μας αφυπνίσει, που θα μας οδηγήσει σε μια κοινωνικά ευαισθητοποιημένη προσέγγιση του «ντύνεστε».

248 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Katerina Manolaraki

Katerina Manolaraki

Η Κατερίνα Μανωλαράκη είναι Wellness Editor στο Fashion Wellness.gr και ασχολείται με θέματα μόδας. Γράφει για όσα αφορούν στη βιώσιμη ανάπτυξη της μόδας, αναζητά όλα τα νέα σχετικά με τις καινοτόμες τεχνολογίες που βρίσκουν εφαρμογές στο fashion και αναζητά απαντήσεις στις σχέσεις της μόδας με την οικολογία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αειφόρο περιβαλλοντική ανάπτυξη. Πιστεύει πως η σχέση του κάθε ένα από εμάς με τη μόδα μπορεί να συμβάλει στο well-being του ατόμου προσωπικά, αλλά και της κοινωνίας συνολικά, αρκεί να καταφέρουμε να δούμε την εικόνα μας, όχι μόνο στο καθρέφτη, αλλά και από μέσα προς τα έξω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *