Μύθοι και αλήθειες σχετικά με το κρυολόγημα και τη γρίπη

Οι πιθανότητες είναι πολύ μεγάλες ότι θα κρυολoγήσετε ή ότι θα κολλήσετε γρίπη αυτό το χειμώνα, και μάλιστα συντομότερα από ό,τι θα περιμένατε. Οι γιατροί λένε ότι η εποχή της γρίπης έχει αρχίσει πρώιμα (άρα εμβολιαστείτε το συντομότερο δυνατόν!). Οι πιθανότητες είναι επίσης μεγάλες ότι δεν θα είστε σίγουροι πώς να αντιμετωπίσετε τα συμπτώματά σας. Πολλές ιστορίες ακούμε από τις γιαγιάδες μας (κοτόσουπα, ζέστη, κ.λ.π). Και μερικές σύγχρονες θεραπευτικές προτάσεις είναι… μύθοι. Θα προσπαθήσουμε εδώ να απομυθοποιήσουμε μερικές κοινές δοξασίες σχετικά με την πρόληψη, την θεραπεία και την γενική αντιμετώπιση του κοινού κρυολογήματος και της γρίπης.

Το κρυολόγημα μπορεί να μεταπέσει σε γρίπη.

Λάθος. Το κοινό κρυολόγημα και η γρίπη είναι δύο ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος, που προκαλούνται όμως από διαφορετικούς ιούς. Φαίνονται πανομοιότυπες κατά καιρούς, επειδή και στις δύο τα συμπτώματα είναι παρεμφερή. Ποιά είναι λοιπόν η διαφορά; Η γρίπη προκαλεί πιο σοβαρά συμπτώματα από το κοινό κρυολόγημα, όπως πυρετό, πόνους στο σώμα, υπερβολική κούραση και ξηρό βήχα. Το κοινό κρυολόγημα είναι πιο πιθανό να προκαλεί απλή ρινική καταρροή ή απόφραξη. Επιπλέον, τα κρυολογήματα δεν στέλνουν ανθρώπους στο νοσοκομείο με επιπλοκές. Το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων υπολογίζει ότι κάθε χρόνο, περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι νοσηλεύονται στις ΗΠΑ με επιπλοκές σχετιζόμενες με την εποχική γρίπη.

Η γρίπη δεν είναι και πολύ σοβαρή νόσος.

Στην πραγματικότητα είναι. Εκτιμάται ότι 5 έως 20% του συνολικού πληθυσμού κολλάει γρίπη κάθε χρόνο. Κατά τη διάρκεια της σεζόν 2014-2015, 146 παιδιά πέθαναν από αιτίες που σχετίζονταν με τη γρίπη. Να ένα καλό επιχείρημα για τον εμβολιασμό! Άνθρωποι με άσθμα, καρδιακά προβλήματα, ή γενικά άτομα άνω των 60 ετών κινδυνεύουν πολύ περισσότερο από τη γρίπη, επειδή το ανοσοποιητικό τους σύστημα δεν είναι τόσο ισχυρό. Οι έγκυες γυναίκες πρέπει επίσης να κάνουν το εμβόλιο.

Η έκθεση στο κρύο με βρεγμένα μαλλιά προκαλεί κρυολογήματα.

«Μην βγαίνετε με βρεγμένα μαλλιά -θα κρυολογήσετε!» Αυτή η παλιά νουθεσία ακούγεται λογικοφανής, αλλά ο κρύος αέρας δεν προκαλεί κρυολογήματα, οι ιοί το κάνουν αυτό –ειδικά ο ρινοϊός, λένε οι γιατροί. Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε μία νόσηση είναι να έχετε ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα, να πλένετε τα χέρια σας συχνά και να κρατάτε τα δάχτυλά σας μακριά από το πρόσωπό σας. Σε μια μελέτη διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι αγγίζουν τα μάτια, τη μύτη ή τα χείλη τους 16 φορές την ώρα, πράγμα που διευκολύνει τους ιούς να εισέλθουν στο σώμα. Συνεπώς δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη ότι αυτή η παλιά σύσταση έχει κάποια βάση. Οι θερμοκρασίες πράγματι πέφτουν κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν πολλοί άνθρωποι αρρωσταίνουν από το κοινό κρυολόγημα και από γρίπη. Αλλά τα μαλλιά σας δεν υπεισέρχονται πουθενά στην ανάπτυξη μιας λοίμωξης!

Η βιταμίνη C απαλύνει τα συμπτώματα του κρυολογήματος. Η μητέρα μου ορκιζόταν στα θεραπευτικά αποτελέσματα του ασκορβικού οξέος και μας έβαζε να παίρνουμε μεγάλες δόσεις, όταν άρχιζε το κρύο. Αλλά, σε δεκάδες μελέτες στις οποίες διερευνήθηκε η επίδραση της βιταμίνης C, δεν τεκμηριώθηκε καμία ουσιαστική επίδραση επί του κοινού κρυολογήματος. Υπάρχουν μόνο κάποιες αποχρώσες ενδείξεις ότι άτομα που λαμβάνουν βιταμίνη C όλο το χρόνο, υποφέρουν από κρυολογήματα για λιγότερες ημέρες, αλλά η βιταμίνη δεν έχει καμία επίδραση στην βαρύτητα των συμπτωμάτων τους όταν αρρωστήσουν. Συνεπώς, εάν υπάρχει κάποιο όφελος, είναι πιθανώς αμελητέο, λένε οι γιατροί.

Η Echinacea είναι πολύ δραστική.

Τα αποτελέσματα των μελετών δεν είναι καταληκτικά. Ορισμένες έρευνες έδειξαν ότι το βότανο αυτό (ένα από τα πιο δημοφιλή βότανα σήμερα) μπορεί να μειώσει λίγο τη διάρκεια και τη σοβαρότητα του κρυολογήματος. Άλλες έρευνες δεν έδειξαν κανένα απολύτως όφελος. Σε μια μεγάλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο New England Journal of Medicine το 2005 διαπιστώθηκε ότι η Echinacea δεν είχε απολύτως καμία επίδραση στους ρινοϊούς που προκαλούν το κοινό κρυολόγημα. Από τότε δεν έχουν υπάρξει αξιόπιστα νέα δεδομένα.

Το εμβόλιο είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε τη γρίπη.

Αυτό είναι ως επί το πλείστον αληθές. Υπάρχουν τώρα διάφορα σκευάσματα εμβολίων, και για να έχετε το μέγιστο όφελος από το εμβόλιο πρέπει να επιλέξετε αυτό που είναι σωστό για σας. Μιλήστε με το γιατρό σας σχετικά με το ποιο σκεύασμα είναι το καλύτερο, μάθετε περισσότερα σχετικά με τις επιλογές του εμβολίου και βρείτε ένα εμβολιαστικό κέντρο.Εάν κάνετε το εμβόλιο θα αποκτήσετε ανοσία. Δεν είναι απολύτως αληθές. Σε γενικές γραμμές, το εμβόλιο της γρίπης προστατεύει από τον ιό Η1Ν1, Η3Ν2 και τον τύπο Β της γρίπης. Ωστόσο, το εμβόλιο καλύπτει μόνο περίπου 70-80% των ιών γρίπης που υπάρχουν σε μια δεδομένη εποχή. Εάν αρρωστήσετε μία φορά δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν θα ξανακολλήσετε. Οι πιθανότητες είναι όμως πάρα πολύ μικρές. Καλύτερα να είστε ασφαλείς. Γι΄αυτόν τον λόγο, οι γιατροί ενθαρρύνουν όλους να κάνουν το εμβόλιο της γρίπης.Μπορεί να κολλήσετε από το ίδιο το εμβόλιο. Σε ένα πολύ μικρό ποσοστό ατόμων, το ίδιο το εμβόλιο μπορεί να προκαλέσει ήπια συμπτώματα που διαρκούν μια-δύο ημέρες. Όμως, οι γιατροί επιμένουν ότι είναι αδύνατο να νοσήσει κανείς από το εμβόλιο της γρίπης. Σε ένα τυπικό περιστατικό γρίπης έχουμε πυρετό, ρίγη, φρίκια, αδυναμία, καταβολή και πόνους στο σώμα που μπορούν να διαρκέσουν για μια εβδομάδα ή και περισσότερο.

Άρα τι θα επιλέγατε; Οι γιατροί γνωρίζουν ότι από το εμβόλιο της γρίπης δεν μπορεί κάποιος να νοσήσει, αλλά με κάποιον τρόπο αυτή η φήμη συνεχίζει να εξαπλώνεται πιο γρήγορα από ό,τι η ίδια η νόσος! Οι πιο συχνές ανεπιθύμητες ενέργειες του εμβολίου είναι ο πόνος, η ερυθρότητα, η ευαισθησία και το πρήξιμο στο σημείο της ένεσης, και ίσως ένα πυρέτιο, κεφαλαλγία και μυαλγίες  –όχι όμως γρίπη! Ιδανικά, θα πρέπει να κάνετε το εμβόλιο μόλις είναι διαθέσιμο. Αλλά να θυμάστε, η περίοδος αιχμής της γρίπης είναι ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος. Από την ημέρα του εμβολιασμού περνούν περίπου δύο εβδομάδες, για να αναπτυχθούν προστατευτικά επίπεδα αντισωμάτων. Το εμβόλιο παρέχει προστασία από τα τρία πιο κοινά στελέχη γρίπης για όλη την σεζόν, η οποία συνήθως διαρκεί πέντε μήνες.Εάν η γρίπη επιμένει χρειάζεστε αντιβιοτικά. Εάν έχετε πυρετό για περισσότερες από πέντε ημέρες, συμβουλευτείτε τον γιατρό. Ο πυρετός μπορεί να είναι σημείο πιο σοβαρής ασθένειας, όπως βρογχίτιδας, πνευμονίας ή παραρρινοκολπίτιδας. Αλλά σε γενικές γραμμές, δεν χρειάζεστε αντιβιοτικά, όταν έχετε γρίπη. Τα αντιβιοτικά αντιμετωπίζουν τις βακτηριακές λοιμώξεις, όχι τις ιογενείς. Δεν είναι σωστό να παρακαλάτε τον γιατρό σας για αντιβιοτικά. Τα αντιβιοτικά δεν θα βοηθήσουν και μπορεί να προκαλέσουν δυσάρεστες παρενέργειες, όπως η διάρροια και οι μυκητιάσεις, καθώς και να αναπτυχθεί αντίσταση.

Kάντε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνετε στο inbox σας Προτάσεις, Σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

Οι ειδικοί λένε ότι μια σωματικά δραστήρια ημέρα βοηθά στην αποτροπή αυτών των λοιμώξεων. Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει να αποφύγετε μια γρίπη  (αν έχετε ήδη κολλήσει όμως, δεν βοηθά). Αν σκοπεύετε να πάτε στο γυμναστήριο όσο είστε σε αποθεραπεία, φροντίστε να πλένετε τα χέρια σας συχνά για να αποφευχθεί η μόλυνση άλλων. Εάν δεν έχετε δυνάμεις για να αθληθείτε, ακούστε το σώμα σας. Περιοριστείτε σε απλές, όχι ιδιαίτερα κουραστικές ασκήσεις στο σπίτι.

Η κοτόσουπα είναι παραμύθι

Δεν είναι αλήθεια! Η κοτόσουπα πραγματικά απαλύνει τα συμπτώματα της γρίπης και του κοινού κρυολογήματος. Σε μία μελέτη, που δημοσιεύθηκε το 2000, τεκμηριώθηκε ότι με την κοτόσουπα μειώθηκε η κινητοποίηση των ουδετερόφιλων, τα οποία είναι τα λευκά αιμοσφαίρια που αντιστέκονται στη λοίμωξη. Οι συγγραφείς της μελέτης πιστεύουν ότι η μειωμένη κινητικότητα των ουδετερόφιλων ελαττώνει τη φλεγμονή των αναπνευστικών οδών. Σε μια παλαιότερη μελέτη του 1978 τεκμηριώθηκε ότι η κοτόσουπα βοηθά επίσης στην ανακούφιση της ρινικής συμφόρησης. Συνεπώς είναι μια win-win κατάσταση: η κοτόσουπα και σας χορταίνει και απαλύνει τα συμπτώματά σας!

Καλύπτετε το στόμα σας με τα χέρια σας      

Ποτέ μην το κάνετε αυτό! Τα χέρια μεταφέρουν τη μόλυνση σε κάποιον άλλο. Αν βήξετε στα χέρια σας και στη συνέχεια κάνετε χειραψία με κάποιον ή χρησιμοποιήσετε ένα πόμολο, όλοι πιθανώς θα μολυνθούν. Αντ’ αυτού, προσπαθήστε να βήξετε σε μαντήλι. Αν βήξετε στα χέρια σας, πλύντε τα αμέσως ή χρησιμοποιήσετε απολυμαντικό χεριών για να αποφευχθεί η εξάπλωση μικροβίων.

Πολλοί άνθρωποι αγοράζουν διάφορα ευρέως διαφημιζόμενα προϊόντα κατά της γρίπης και του κρυολογήματος, αλλά δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι οποιοδήποτε από όλα αυτά στην πραγματικότητα ενισχύει την ανοσία μας. Αυτά που πραγματικά μας βοηθούν είναι: ο εμβολιασμός, η ανάπαυση, η επαρκής ενυδάτωση και η τακτική ήπια άσκηση. Ακούγονται τόσο τετριμμένα, αλλά ας βασιστούμε στην κοινή λογική και στις συμβουλές των ειδικών, ώστε να μείνουμε υγιείς!

Κείμενο: Ιωάννης Νούσκας

96 total views, 1 views today

Please follow and like us:
0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *