Ποια τροφή δεν πρέπει να λείπει από το καθημερινό διαιτολόγιο μας;

Ποια είναι η τροφή που θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε χρυσάφι και δεν θα πρέπει να λείπει από το καθημερινό διαιτολόγιο του σύγχρονου ανθρώπου του οποίου οι ανάγκες για σωστή διατροφή γίνεται όλο και ποιο επιτακτική;

Ο χρυσός ή αλλιώς το χρυσάφι εξ’ ορισμού είναι ένας πολύτιμος λίθος και δηλώνει την υπεροχή όταν χρησιμοποιείται ως χαρακτηρισμός. Για παράδειγμα Χρυσό μετάλλιο, Χρυσά παιδιά, Χρυσή εποχή του Περικλή.

Υπάρχει κάποια τροφή στη φύση που θα μπορούσε να της δοθεί αυτός ο χαρακτηρισμός ή αλλιώς να προσομοιαστεί με το Χρυσάφι και ποια είναι αυτή;

Πρόκειται για τη γύρη. Το χρώμα της και μόνο μας παραπέμπει στον πολύτιμο αυτό λίθο και άλλωστε δεν είναι τυχαίο που ανάμεσα στα συστατικά της περιέχεται ο χρυσός.

Αναφορές για την χρήση της γύρης ως φυσική πηγή τροφής έχουν καταγραφεί σε πολλά αρχαία Ελληνικά, Αιγυπτιακά και Κινέζικα κείμενα όπως επίσης και στην Βίβλο. Θεωρείται τροφή που συμβάλει στην μακροζωία και θα μπορούσε να αποτελέσει μια άριστη θεραπευτική οδό στις περισσότερες ασθένειες που πλήττουν τον σύγχρονο άνθρωπο και οι λόγοι θα παρουσιαστούν παρακάτω.

Η γύρη των μελισσών είναι μια από τις ποιο θρεπτικές τροφές της φύσης λόγω του πλήρους φάσματος σε θρεπτικά συστατικά, αμινοξέα και ένζυμα που εμπεριέχει. Η γύρη πιστεύεται ότι περιέχει την πλουσιότερη γνωστή πηγή βιταμινών, μετάλλων, αμινοξέων, ορμονών, ενζύμων και λιπών, καθώς και σημαντικές ποσότητες φυσικών αντιβιοτικών. Οι περισσότερες από τις γνωστές βιταμίνες στη γύρη υπάρχουν σε τέλεια αναλογία, γεγονός που ενισχύει περαιτέρω την αξία τους. Η γύρη είναι τόσο συμπυκνωμένη σε περιεκτικότητα ωφέλιμων συστατικών που μικρή ποσότητα επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες ενός οργανισμού. Οι χρυσοί κόκκοι συλλέγονται από ένα από τα σπουδαιότερα πλάσματα και κύριους επικονιαστές της Γης, τις μέλισσες.

Τι ακριβώς είναι:

Είναι τα αρσενικά αναπαραγωγικά σπορίδια του ανθοφόρου φυτού και υπάρχουν κυριολεκτικά χιλιάδες σπόρια σε ένα κόκκο γύρης.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Έχει αντιβακτηριακές και αντιιικές ιδιότητες. Το σύμπλεγμα βιταμίνης Β (εκτός από την Β12) σε μεγάλες ποσότητες στη γύρη κάνει καλό στο έντερο, το οποίο με τη σειρά του ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης είναι από τις ποιο πλούσιες τροφές σε φυλλικό οξύ (Β9), μια βιταμίνη που θεωρείται απαραίτητη για την σωστή ανάπτυξη του εμβρύου.

Είναι φυσικό αντιφλεγμονώδες

Η αντιφλεγμονώδης δράση της γύρης των μελισσών έχει συγκριθεί με αυτή των αντίστοιχων φαρμάκων, ως εκ τούτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα διατροφής και ως λειτουργικό φαγητό.

Ενισχύει την υγεία του ήπατος

Σε μα μελέτη του 2013 που δημοσιεύθηκε στην Επιδημιολογική Συμπληρωματική και Εναλλακτική Ιατρική βρέθηκε ότι η γύρη προστατεύει τα ηπατοκύτταρα από το οξειδωτικό στρες, βοηθά στη διατήρηση του ήπατος υγιή και μπορεί να βοηθήσει ακόμη και τη διαδικασία επούλωσης μετά από ηπατική βλάβη.

Δρα ως Φυσικό Αντιοξειδωτικό

Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες της γύρης μελετήθηκαν σε μια πληθώρα μελετών και οι ερευνητές διαπίστωσαν την αξιοσημείωτη αντιοξειδωτική της δράση. Έχουν παρακολουθήσει  την υψηλή δράση της έναντι του οξειδωτικού στρες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ιδιότητες της γύρης ήταν παρόμοιες με εκείνες που εμφάνιζαν τα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το natto, το miso, το τυρί και το ξίδι, γνωστά και ως προβιοτικά.

Η γύρη επίσης περιέχει ρουτίνη, ένα ένζυμο καταλύτη και αντιοξειδωτικό ταυτόχρονα  που φαίνεται να διατηρεί την ελαστικότητα και την αντοχή των τριχοειδή αγγείων, πολύ αποτελεσματικό στην διατήρηση υγιούς του καρδιαγγειακού συστήματος.

Ενάντια στις εποχιακές αλλεργίες

Η γύρη μπορεί να μειώσει την πιθανότητα εκδήλωσης αλλεργικών αντιδράσεων, όταν ακολουθηθείται σωστά η δοσολογία. Μια μελέτη του 2008 που διεξήχθη στην Ιαπωνία διερεύνησε την επίδραση της γύρης στην ενεργοποίηση των ιστιοκυττάρων, η οποία παίζει πρωταρχικό ρόλο σε διάφορες αλλεργικές παθήσεις. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν in vivo και in vitro πειράματα και διαπίστωσαν ότι η γύρη έχει αντι-αλλεργική δράση λόγω της ικανότητάς της να αναστέλλει την ενεργοποίηση των μαστοκυττάρων, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στις πρώιμες φάσεις των αλλεργικών αντιδράσεων.

Ενισχύει την γονιμότητα

Η γύρη διεγείρει και αποκαθιστά τη λειτουργία των ωοθηκών, επομένως μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επιταχύνει την εγκυμοσύνη

Ανακουφίζει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης

Μια μελέτη του 2015 που διεξήχθη στη Γερμανία διαπίστωσε ότι τόσο το μέλι όσο και η γύρη βελτιώνουν τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης σε ασθενείς με καρκίνο του μαστού που δεν λαμβάνουν κάποια ορμονική θεραπεία. Πάνω από τα δύο τρίτα των ασθενών που ολοκλήρωσαν τη μελέτη ανέφεραν βελτίωση των συμπτωμάτων τους.

Συμβάλει στη ρύθμιση του σωματικού Βάρους

Η γύρη των μελισσών  περιέχει πάνω από 5.000 ένζυμα και συνένζυμα, σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από οποιοδήποτε άλλη τροφή. Αυτά τα ένζυμα είναι σημαντικά για τη δημιουργία μιας χημικής ισορροπίας και την υποβοήθηση του μεταβολισμού.

Καταπραΰνει το δέρμα

Η περιεκτικότητα της γύρης των μελισσών μπορεί να θεραπεύσει φλεγμονώδεις καταστάσεις και ερεθισμούς του δέρματος όπως το έκζεμα ή η ψωρίαση. Επίσης προστατεύει το δέρμα και βοηθά στην αναγέννηση των κυττάρων. Μια εξαιρετική μάσκα περιποίησης προσώπου μπορεί να αποτελέσει η ανάμειξη γύρης με μέλι και βασιλικό πολτό.

Κριτήρια ποιότητας

Η γύρη ποικίλει ανάλογα με την ποιότητα των λουλουδιών που συλλέγονται και την καθαριότητα του προϊόντος.

Προτιμάτε  να αγοράζετε υψηλής ποιότητας οργανική ακατέργαστη γύρη στη φυσική της κατάσταση σε αντίθεση με την σκόνη ή τις κάψουλες. Η γύρη φυλάσσετε στο ψυγείο σε ένα γυάλινο βάζο ή σε άλλο αεροστεγές δοχείο.

Υποστήριξη αξιόπιστης μελισσοκομίας

Είναι σημαντικό να υποστηρίξετε τον τοπικό σας μελισσοκόμο ή να κάνετε τις αγορές σας από αξιόπιστες εταιρείες, και να αποφεύγεται όσους αντιμετωπίζουν απάνθρωπα τις αποικίες των κυψελών τους ή προσκολλώνται σε μη βιώσιμες πρακτικές μελισσοκομίας.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις,σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

Πώς να τη χρησιμοποιήσετε

Έχει μια γλυκιά γεύση και μια απαλή υφή πούδρας που μπορεί κανείς να απολαύσει έτσι όπως είναι ή να την αναμίξει σε χυμούς ή smothies  ή ακόμα και επιδόρπια. Δεν θα πρέπει ποτέ να μαγειρεύεται ή να θερμαίνεται καθώς θα χάσει τη θρεπτική αξία και τα ένζυμά της.

Μπορείτε να την καταναλώσετε ως μικρό σνακ κατά τη διάρκεια της ημέρα σας ή πριν από την γυμναστική σας, παρέχοντας στον οργανισμό σας τόνωση ενέργειας.

Χορήγηση-δοσολογία

Ξεκινήστε  από λίγους μόνο κόκκους μέχρι να φτάσετε 1 κουταλιά της σούπας ή περισσότερο με την πάροδο του χρόνου. Είναι σημαντικό να ξεκινήσετε με μικρότερες ποσότητες.

Σημείωση: Eάν είστε αλλεργικοί στη γύρη ίσως να θέλετε να την αποφύγετε. Ωστόσο μπορείτε να ξεκινήσετε με ελάχιστη ποσότητα στην αρχή-περίπου ¼ κουταλάκι του γλυκού και να την αυξήσετε σταδιακά.

Kάνε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνεις όλες τις νέες δημοσιεύσεις!

280 total views, 2 views today

Please follow and like us:
0
Alkistis Palidou

Alkistis Palidou

Η Άλκηστη Παλίδου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με τον αντίστοιχο Μεταπτυχιακό Τίτλο (Ms) από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι μέλος του Συλλόγου Διαιτολόγων των Βρυξελλών. Από το 1999 εξασκεί το επάγγελμα Διαιτολόγου- Σύμβουλου διατροφής με κύριο μέλημα να εκπαιδεύσει παιδιά και ενήλικες στις καλές διατροφικές συνήθειες με σκοπό να γίνουν αυτόνομοι και υγιείς. Έχει εντρυφήσει στην Ιστορία της Διατροφής στην Ελλάδα ενώ παρακολουθεί και εξετάζει τα σύγχρονα διατροφικά ρεύματα (Vegan, Ωμοφαγία, Palaio, Ιπποκράτειος- Διατροφή, Σούπερ-Τροφές).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *