Pop up stores οι leaders της λιανικής αγοράς: Shops are good αλλά pop up stores are better!

Ακόμα και αν δεν ζείτε σε μια μεγάλη πόλη της Ελλάδας είναι πολύ πιθανό να έχετε δει ίσως και περισσότερο από μία φορά την εμφάνιση ενός pop-up shop. Τα pop-up shop ξεκίνησαν δειλά-δειλά στις αρχές του 21ου αιώνα και σε λιγότερο από μια δεκαετία άλλαξαν τους κανόνες του εμπορίου ακόμα και στην Ελλάδα.

Με τον όρο pop-up shop εννοούμε ένα μικρής διάρκειας μαγαζί το οποίο λειτουργεί σε διαφορετικό μέρος κάθε φορά και ουσιαστικά ποντάρει στο να δημιουργήσει εντύπωση στους επισκέπτες με το στήσιμό του, τα προϊόντα του αλλά και με την στενή σχέση που πρέπει να έχει ο ιδιοκτήτης του με τους πελάτες που τον αφορούν ώστε να μπορεί να τους προσεγγίσει και να τους προσελκύσει κάθε φορά.

Pop up shops μπορούμε να καταγράψουμε ιστορικά αιώνες πίσω. Οι πρώτες Χριστουγεννιάτικες αγορές λειτουργούσαν ως έτσι ή ακόμα και οι εποχικοί πάγκοι των αγροτών, αργότερα τα καταστήματα με εποχικά είδη όπως στολές για τις απόκριες.

Το 1997 στο Los Angeles ο Patrick Courrielche ο οποίος θεωρείται ο ιδρυτής του pop-up shop δημιούργησε ένα νέο trend στην λιανική αγορά με μικρής διάρκειας χώρους που θα μπορούσαν να πουλήσουν τα ιδιαίτερα προϊόντα τους τα οποία δεν μπορούσε ο καταναλωτής εύκολα να βρει.

Το event ονομάστηκε Ritual Expo και αρχικά συνδύασε τα nightclubs με καταστήματα λιανικής προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία που άλλαξε το πώς έβλεπε ο κόσμος το shopping μέχρι εκείνη την στιγμή. Έτσι απλά δημιουργήθηκε το απόλυτο hipster mall και το concept του να προσφέρεις μια τέτοια εμπειρία στους καταναλωτές βρήκε χιλιάδες υποστηρικτές και προσέλκυσε influencers με διαφορετικό επαγγελματικό υπόβαθρο.

Photo: αρχείο Ρένα Πασχάλη

Σύμφωνα με τον Courrielche, ξεκίνησε τα pop-up shops με μικρά καινοτόμα και πιο avant garde brands μιας και τα μεγάλα και αναγνωρισμένα δεν είδαν άμεσα την ευκαιρία που τους είχε παρουσιαστεί. Όλα αυτά όμως άλλαξαν το 2000 με την έκδοση του βιβλίου “The Tipping Point» του Malcolm Gladwell. Στο βιβλίο του ο Gladwell ασχολήθηκε με το πόσο σημαντικό είναι να συνδέσεις τους “influencers” με ένα προϊόν που θέλεις είτε να προτείνεις είτε να πουλήσεις. Οι εταιρείες ξεκίνησαν να επικοινωνούν με τον Courrielche για να αναλάβει τα pop-up stores τους έτσι ώστε να μπορέσουν να προσελκύσουν influencers.

Σταδιακά, brands όπως Levi Strauss, AT&T, αλλά και η Motorola συνεργάστηκαν με τον Courrieche ο οποίος τους έστησε pop up stores σε όλη την Αμερική.

Το pop-up shop έχει 4 βασικές αρχές:

  • Χρόνος:Από 1 μέρα έως 3 μήνες. Σε μεγάλα brand μπορεί ο χρόνος να υπερβεί τους 12 μήνες.
  • Τόπος: Μέρη που προσελκύουν κόσμο, πόλεις, εμπορικά κέντρα, club, δρόμοι με υψηλό εμπορικό ενδιαφέρον, βιομηχανικές αποθήκες, θέατρα αλλά και shop in shop.
  • Τιμές Πώλησης: συνήθως χαμηλότερες από τα παραδοσιακά καταστήματα ή προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων είτε καινούριων είτε εκπτωτικών.
  • Λόγος: Να πουληθούν ή να εισαχθούν στην αγορά καινούρια προϊόντα κατά την διάρκεια εορτών, να δημιουργηθεί αναγνωρισιμότητα αλλά και να συνδεθούν τα καταστήματα ή οι εταιρείες με συγκεκριμένα άτομα.

Τα pop-ups ξεκίνησαν να γίνονται mainstream και επεκτάθηκαν σε όλων των ειδών τα προϊόντα από restaurant, clubs, μανάβικα, βιβλιοπωλεία, γκαλερί, μέχρι και ξενοδοχεία. Στην Ελλάδα τα πράγματα κινήθηκαν λίγο πιο αργά όπως συμβαίνει τις περισσότερες φορές.

Τα pop ups ξεκίνησαν γύρω στο 2006 και ουσιαστικά πήραν την δική τους ξεχωριστή θέση στην αγορά. Όπως και στο εξωτερικό έτσι και στην Ελλάδα τα pop-ups εμφανίστηκαν ως μια νέα τάση από πιο avant garde καταστήματα και boutiques που στόχο είχαν να κάνουν γνωστά τα προϊόντα και τις επιλογές τους σε ένα πιο ευρύ κοινό, να δοκιμάσουν καινούριες αγορές, να δημιουργήσουν πιο δυνατούς δεσμούς με το πελατολόγιό τους, να προσφέρουν καλύτερες τιμές αλλά και να πουλήσουν περισσότερο.

Photo: αρχείο Ρένα Πασχάλη

Η μετακίνηση προς αναζήτηση νέου χώρου, η συνεργασία με καταστήματα διαφορετικού είδους και ουσιαστικά η συνένωση τους για μία έως και μερικές μέρες πρόσφερε μια ξεχωριστή εμπειρία στους μέχρι τώρα καταναλωτές αλλά και νέους πελάτες.

Συχνό φαινόμενο ήταν κατά την διάρκεια του pop up να διοργανωθεί και κάποιο άλλο παράλληλο event μετά το τέλος του shopping  ή κατά την διάρκεια με σκοπό την αλληλοεπίδραση των πελατών με τους οικοδεσπότες.

Πολλοί δημοσιογράφοι κάλυπταν τα events τω καταστημάτων προτείνοντας μια διαφορετική εμπειρία shopping κάθε φορά. Θρυλικά καταστήματα όπως το Frock’n Roll από το Χαλάνδρι είχε οργανώσει shop in shop Frock ‘n Roll στο Bo Concept αλλά και pop up shop στο εξωτερικό, το Occhi concept shop από του Ψυρρή ταξίδεψε μέχρι την Κύπρο αλλά και οργάνωσε πολλά events σε ξενοδοχεία και εναλλακτικούς χώρους ή την Δαχτυλήθρα από την Αίγινα που οργάνωνε συστηματικά pop up shops από το 2007 σε εναλλακτικά μέρη της Αθήνας αλλά και στην Θεσσαλονίκη.

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα το pop up shop δημιούργησαν μια μοναδική ευκαιρία για όλα τα καταστήματα που λειτουργούν σε νησιά και προσπαθούν να κρατήσουν ζωντανό το πελατολόγιό τους μέχρι το επόμενο καλοκαίρι με pop ups κατά την διάρκεια του Χειμώνα στην Αθήνα αλλά και όχι μόνο.

Σε μια εποχή που το shopping αλλάζει, οι καταναλωτές αναζητούν εμπειρίες για να ψωνίσουν. Το εμπόριο αλλάζει λεπτό προς λεπτό και η παγκόσμια αγορά ανακαλύπτει διαρκώς καινούρια πράγματα για να μπορέσει να σταθεί και να εξελιχθεί. Αυτό ακριβώς είναι που πρέπει να μετατρέπει κάθε έμπορο σε jack of all trades.

Τα καταστήματα αναζητούν διαρκώς νέους τρόπους να χτυπήσουν τις αγορές και να καθιερωθούν σε ένα ευρύ πελατολόγιο δημιουργώντας awareness. Η αγορά της μόδας χρειάζεται πιο δυναμισμό από ποτέ και αυτό δεν απεικονίζεται πουθενά περισσότερο από τα pop up shops.

H δυνατότητα που προσφέρει σε έναν έμπορο το pop up είναι αδιανόητη. Φανταστείτε μόνο ότι το pop up δεν είναι εργαλείο μόνο για τις καθιερωμένες εταιρείες αλλά και για τις νέες.

Η δυνατότητα του να δημιουργήσεις ένα κατάστημα για λίγες μόνο μέρες έτσι ώστε να δεις αν τα προϊόντα της επιλογής σου ή οι δημιουργίες έχουν ανταπόκριση στην αληθινή αγορά είναι ένα εργαλείο ανεκτίμητο.

Eισαγωγική Φωτογραφία Δημήτρια Ιωαννίδου, Ιδρύτρια Frock ‘n Roll.

1,418 total views, 1 views today

Please follow and like us:
0
Rena Paschali

Rena Paschali

H Ρένα Πασχάλη δούλεψε στον 9.84 radio και σε Lifestyle περιοδικά καλύπτοντας στήλες πολιτισμού ενώ κατέλαβε διευθυντικές θέσεις σε ανεξάρτητες παραγωγές και με συνεργασίες όπως το Μέγαρο Μουσικής, η Πολιτιστική Ολυμπιάδα κ.α. Τελευταία στροφή στην καριέρα της αποτελεί η αναζήτηση νέων ταλέντων στο χώρο της μόδας. Το FASHION WELLNESS είναι για εκείνη ένα ακόμα στάδιο που συνδυάζει μια σειρά από γνώσεις κάτω από ένα συγκεκριμένο πρίσμα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *