Πώς να φροντίσετε την καλή υγεία των νεφρών σας μέσα στο καλοκαίρι;

Όσοι επιθυμείτε να αποτοξινωθείτε το καλοκαίρι, δεν έχετε παρά να φροντίστε την καλή υγεία και λειτουργία των νεφρών σας αποφεύγοντας 7 συστατικά που στην πραγματικότητα τα βλάπτουν!

Σας έχει απασχολήσει ποτέ η υγεία των νεφρών σας ή δεν σας έχει περάσει από το μυαλό ότι χρειάζονται την προσοχή σας;

Εάν έχετε κάνει κάποια πρακτική γιόγκα, ίσως να έχετε ακούσει τον δάσκαλό σας να λέει «Αναπνεύστε μέχρι τα νεφρά σας», και ίσως να μην έχετε ιδέα γιατί το λέει!

Λοιπόν, τα νεφρά είναι ένα πολύ σημαντικό εργαστήρι στο σώμα.

Βρίσκονται ακριβώς κάτω από τα πλευρά σας, στις δύο πλευρές της σπονδυλικής στήλης και έχουν το μέγεθος των γροθιών σας. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας, τα νεφρά φιλτράρουν πάνω από 200 κιλά αίματος κάθε μέρα, απομακρύνοντας περίπου 2 κιλά αποβλήτων- περιττά υγρά και περιττές ουσίες από το σώμα. Από τα νεφρά, τα απόβλητα του οργανισμού και ότι απομένει από το φιλτράρισμα των σωματικών υγρών και του αίματος περνάνε στην ουροδόχο κύστη και από εκεί αποβάλλονται ως ούρα.

Η αποτοξίνωση του σώματος και η απομάκρυνση των αποβλήτων από τον οργανισμό είναι υπόθεση που απαιτεί υγιή και λειτουργικά νεφρά. Δυστυχώς πολλές τροφές μπορεί να βλάψουν τα νεφρά ή να δυσχεραίνουν την λειτουργία τους.

Τα 7 τοπ συστατικά που βλάπτουν τα νεφρά
  1. Κρέας

Δίαιτες υψηλές σε ζωικές πρωτεΐνες μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στα νεφρά. Στην πραγματικότητα, μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει τα υπάρχοντα νεφρικά προβλήματα επειδή ο μεταβολισμός των πρωτεϊνών θέτει ένα βαρύ φορτίο στους νεφρούς, καθιστώντας δύσκολη την εξάλειψη των αποβλήτων.

Photo by Jo Jo on Unsplash

Μια μελέτη του 2003 που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Nutrition έδειξε ότι μια δίαιτα πλούσια σε ζωικές πρωτεΐνες θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης λίθων στα νεφρά από το ουρικό οξύ, ενώ μια χορτοφαγική διατροφή μείωσε το ουρικό οξύ και εμπόδισε το σχηματισμό λίθων.

Το ουρικό οξύ είναι μία από τις συνηθέστερες αιτίες λίθων των νεφρών και αποτελεί υποπροϊόν της κατανάλωσης τροφών υψηλής περιεκτικότητας σε πουρίνες όπως το κρέας, τα θαλασσινά και τα ψάρια. Αυτές οι τροφές ευνοούν την ανάπτυξη  και ενός άλλου είδους λίθων στα νεφρά- οξαλικού ασβεστίου- επειδή αυξάνουν την ποσότητα ασβεστίου που απεκκρίνεται στα ούρα. Με ποιο τρόπο;

Ο μεταβολισμός των ζωικών πρωτεϊνών αφήνει ένα όξινο κατάλοιπο στο σώμα. Επειδή το σώμα θέλει να επαναφέρει το αλκαλικό περιβάλλον, τραβά το ασβέστιο και άλλα μεταλλικά άλατα από τα οστά για να εξισορροπήσει το ph. Αυτό το ασβέστιο όμως μπορεί να σχηματίσει λίθους οξαλικού ασβεστίου στα νεφρά.

Αντ’ αυτού, καταναλώστε ποικιλία από λαχανικά, σπόρους και ξηρούς καρπούς. Και θα καλύψετε τις πρωτεϊνικές ανάγκες του οργανισμού σας.

  1. Αλάτι

Το σώμα σας χρειάζεται μικρές ποσότητες νατρίου για να διατηρείται το σωστό ισοζύγιο νερού,  το οποίο μπορείτε να καλυφθεί επαρκώς από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Οι επεξεργασμένες τροφές ωστόσο, περιέχουν σε μεγάλες ποσότητες αλάτι προκειμένου να βελτιωθεί η γεύση τους. Η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη μορφή άλατος είναι το επεξεργασμένο επιτραπέζιο αλάτι. Η αυξημένη κατανάλωση αλατιού, οδηγεί τα νεφρά στο να παρακρατούν επιπλέον νερό προκειμένου να αραιώνεται το νάτριο στο αίμα και να εξασφαλίζεται η σωστή λειτουργία της καρδιάς. Αυτό θέτει ένα φορτίο στα νεφρά. Σύμφωνα με τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ, η μακροχρόνια πρόσληψη υπερβολικού αλατιού μπορεί να βλάψει τα νεφρά όπως και την καρδιά και την αορτή. Η πρόσληψη αλατιού σχετίζεται με τον κίνδυνο αυξημένης αρτηριακής πίεση, η οποία μπορεί να προκαλέσει βλάβη στους νεφρώνες,  οι οποίοι λειτουργούν ως φίλτρα.

  1. Γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα

Ένα μεγάλο ποσοστό επεξεργασμένων τροφών περιέχει γενετικά τροποποιημένα συστατικά όπως καλαμπόκι, σόγια, ρύζι, ζαχαροκάλαμο, ζαχαρότευτλα και κράμβη. Οι σπόροι είναι γενετικά τροποποιημένοι για διάφορους λόγους, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της αντοχής τους στα παράσιτα, της εξασφάλισης της ανθεκτικότητας των φυτών στα ζιζανιοκτόνα ή της βελτίωσης των αποδόσεων των καλλιεργειών. Η εταιρεία «Monsanto» είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς γενετικά τροποποιημένων σπόρων. Μια μελέτη θηλαστικών του 2009 που διεξήχθη σε τρεις τύπους γενετικά τροποποιημένου καλαμποκιού της «Monsanto» έδειξε αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία στις νεφρικές και ηπατικές λειτουργίες των αρουραίων. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι τρεις δοκιμαζόμενες ποικιλίες δημιούργησαν μια κατάσταση τοξικότητας ήπατος και νεφρών.

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις,σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

Δυστυχώς, η έρευνα σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των γενετικά τροποποιημένων καλλιεργειών στον άνθρωπο παραμένει ελάχιστα μελετημένη αυτή τη στιγμή, επειδή τα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα εισήχθησαν συστηματικά στην διατροφή του Δυτικού Κόσμο μόλις από το 1995,  όταν η «Monsanto» εισήγαγε το γενετικά τροποποιημένο σπόρο σόγιας που ήταν απρόσβλητο από το ζιζανιοκτόνο «Roundup».

Δεδομένου ότι δεν έχουμε ακόμη αρκετά στοιχεία όσο αφορά τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των γενετικά τροποποιημένων καλλιεργειών στους ανθρώπους, είναι καλύτερο να τα αποφεύγουμε.

Αντ ‘αυτού, επιλέξτε προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας και αποφύγετε τρόφιμα που μπορεί να περιέχουν κοινές πηγές γενετικώς τροποποιημένων συστατικών όπως τα επεξεργασμένα  και προ-συσκευασμένα τρόφιμα.

  1. Τεχνικές γλυκαντικές ουσίες

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι θεωρείται «υγιεινό» να καταναλώνουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες επειδή αυτά τα συστατικά είναι μη θερμιδικά. Σε μια επισκόπηση της Μελέτης Nurses Study, οι ερευνητές εξέτασαν το ρόλο των τεχνητών γλυκαντικών στη λειτουργία των νεφρών και διαπίστωσαν ύφεση της νεφρικής λειτουργίας με την πρόσληψη δύο μόνο αναψυκτικών light ημερησίως.

Photo by Blake Wisz on Unsplash

  1. Ανθρακούχα αναψυκτικά

Τα ανθρακούχα ποτά όπως η σόδα (με ή χωρίς τεχνητό γλυκαντικό) και τα ενεργειακά ποτά συνδέονται με το σχηματισμό λίθων στα νεφρά.

Μια μελέτη του 2007 κατέδειξε ότι η κατανάλωση δύο ή περισσοτέρων αναψυκτικών τύπου «cola» την ημέρα συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο χρόνιας νεφρικής νόσου.

Αντ’ αυτού καταναλώστε φυσικό νερό με φρεσκο-στυμμένο λεμόνι!

  1. Γαλακτοκομικά προϊόντα

Το πρόβλημα με τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι παρόμοιο με αυτό των άλλων ζωικών πρωτεϊνών. Στην πραγματικότητα, η Μελέτη της Κίνας έδειξε ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων αύξησε την απέκκριση ασβεστίου στα ούρα, η οποία έχει συσχετιστεί με υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης λίθων στα νεφρά. Σύμφωνα με τον οργανισμό « KidsHealth.org», η μείωση των γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με νεφρική ανεπάρκεια και νεφρική νόσο, διότι μπορεί να διευκολύνει το φιλτράρισμα των νεφρών, καθυστερώντας την ανάγκη για αιμοκάθαρση.

  1. Καφεΐνη

Η καφεΐνη στον καφέ, το τσάι, τα αναψυκτικά τύπου cola και τα τρόφιμα μπορεί επίσης να βλάψει τα νεφρά σας. Επειδή η καφεΐνη είναι διεγερτική, μπορεί να διεγείρει τη ροή του αίματος, αυξάνοντας την αρτηριακή πίεση και τον στρες στα νεφρά. Μια μελέτη του 2002 στο Kidney International έδειξε ότι η μακροχρόνια κατανάλωση καφεΐνης επιδείνωσε τη χρόνια νεφρική ανεπάρκεια σε παχύσαρκους και διαβητικούς αρουραίους. Η κατανάλωση καφεΐνης έχει επίσης συνδεθεί με τον αυξημένο κίνδυνο σχηματισμού λίθων στα νεφρά λόγω της αυξημένης απέκκρισης ασβεστίου στα ούρα που προκαλεί.

Η  αποτοξίνωση μπορεί να γίνει μια πολύ εύκολη προσωπική υπόθεση αρκεί να αρχίσετε συνειδητά να ενσωματώνετε στο καθημερινό σας διαιτολόγιο τροφές που συμβάλλουν στον καθαρισμό των νεφρών και κυρίως να μειώσετε ή να παραλείψετε όσες περιέχουν τα 7 συστατικά που προαναφέραμε.

Οι τροφές που συμβάλουν στο καθαρισμό των νεφρών είναι επί το πλείστον όσες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό. Δηλαδή όλα τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.

Το καρπούζι που είναι ο βασιλιάς του καλοκαιριού είναι ιδιαίτερα ευεργετικός  για την καλή λειτουργία των νεφρών και επομένως την αποτοξίνωση. Εξίσου σημαντικά είναι το σέλερι, ο χυμός παντζαριού, ο χυμός λεμονιού και ο χυμός πράσινου μήλου. Εξαιρετικά είναι επίσης όλα τα μούρα (κράνμπερις, μύρτιλλα, σμέουρα, φράουλες, βατόμουρα), τα κεράσια, τα κόκκινα σταφύλια, το σπανάκι και το κουνουπίδι.

Η ρίζα του μαϊντανού (2 χρόνων)

Μπορείτε να την αφήσετε να μεγαλώσει και κατόπιν αφού την ξεπλύνετε μπορείτε να την κόψετε σε κομμάτια μικρά και να κάνετε ένα τσάι. Είναι εξαιρετικά ωφέλιμο για τα νεφρά και την αποτοξινωτική τους λειτουργία

Η λήψη προβιοτικών

Το νερό από κριθάρι: μουλιάζετε σπόρους κριθαριού σε αρκετό νερό για λίγες ώρες και πίνετε τον χυμό.

Καλό καλοκαίρι!

Photo on top by Roberto Nickson on Unsplash

296 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Alkistis Palidou

Alkistis Palidou

Η Άλκηστη Παλίδου είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με τον αντίστοιχο Μεταπτυχιακό Τίτλο (Ms) από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι μέλος του Συλλόγου Διαιτολόγων των Βρυξελλών. Από το 1999 εξασκεί το επάγγελμα Διαιτολόγου- Σύμβουλου διατροφής με κύριο μέλημα να εκπαιδεύσει παιδιά και ενήλικες στις καλές διατροφικές συνήθειες με σκοπό να γίνουν αυτόνομοι και υγιείς. Έχει εντρυφήσει στην Ιστορία της Διατροφής στην Ελλάδα ενώ παρακολουθεί και εξετάζει τα σύγχρονα διατροφικά ρεύματα (Vegan, Ωμοφαγία, Palaio, Ιπποκράτειος- Διατροφή, Σούπερ-Τροφές).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *