Τοξικές ατάκες γονέων και πώς να τις αποφύγουμε

Οι απαιτήσεις τις καθημερινότητας, οι πολλαπλοί ρόλοι που καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε συνδυασμό με την κούραση πολλές φορές καθιστούν δύσκολη την ψύχραιμη αντιμετώπιση καταστάσεων που προέρχονται από τα παιδιά, ανεξάρτητα από την αναπτυξιακή φάση στην οποία βρίσκονται. Απλώς, τα αποθέματα υπομονής εξαντλούνται και είναι πιθανό να μας ξεφύγουν κουβέντες που δεν τις εννοούμε, αλλά δυσκολευόμαστε να τις φιλτράρουμε. Μήπως όμως θα έπρεπε να σκεφτόμαστε καλύτερα τι αντίκτυπο έχουν στα παιδιά μας και πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τέτοιου είδους αντιδράσεις;

“Άσε με ήσυχη επιτέλους” ή “Σταμάτα να με ενοχλείς πια!”

Πάνω σε μια στιγμή φόρτου εργασίας ή προσπάθειας επίλυσης ενός προβλήματος το τετράχρονο παιδί μας προσπαθεί επίμονα να μας πει ή να μας δείξει κάτι για πολλοστή φορά. Μία τέτοιου τύπου αντίδραση μπορεί να μεταφραστεί από τα παιδιά ότι δεν τους δίνουμε αρκετή σημασία ή δεν τους αφιερώνουμε τον χρόνο που μας ζητάνε. Ίσως θα έπρεπε να τους δείξουμε ότι κάποιες στιγμές χρειαζόμαστε και τον προσωπικό μας χρόνο είτε πρόκειται για δουλειά, είτε για κάποια ασχολία, είτε ακόμα για κάποιο τηλεφώνημα. Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε “Θα πρέπει να τελειώσω αυτό που κάνω αυτή τη στιγμή, γιατί είναι κάτι σημαντικό και μετά θα ακούσω ότι έχεις να μου πεις”.

“Είσαι απαράδεκτος!” / “Είσαι χαζό παιδί μου;”

“Μια ζωή τεμπέλης…” / “Δεν είσαι καλό παιδί!”

Αντιδρώντας σε μια συμπεριφορά που δεν εγκρίνουμε ή που μας εκνευρίζει μπορεί να μας ξεφύγουν λέξεις και κουβέντες που σίγουρα δεν εννοούμε, ούτε και θέλουμε να εκλάβει το παιδί μας τοι μετρητοίς. Είναι μια άγαρμπη προσπάθεια από πλευράς μας να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά μας για συμπεριφορές που δεν θέλουμε να υιοθετήσουν. Ωστόσο, τα παιδιά και ειδικά τα μικρότερα, δεν μπορούν να διαχωρίσουν ποιες λέξεις εννοούμε και ποιες όχι. Επομένως, στ’ αλήθεια μπορεί να πιστεύουν ότι υποτιμούμε τη νοημοσύνη τους. Θα ήταν καλύτερο να αποφεύγουμε χαρακτηρισμούς με τους οποίους τα παιδιά μπορεί να ταυτιστούν στη συνέχεια και να εστιάζουμε περισσότερο στις συμπεριφορές που θα θέλαμε να βελτιώσουν ή στα συναισθήματα τα οποία μπορεί να προκαλούν με τη στάση τους. Όπως για παράδειγμα: Με την συμπεριφορά που είχες νωρίτερα στενοχωρήθηκε πολύ η αδερφή σου, ίσως θα μπορούσες να την βοηθήσεις σε κάτι για να νιώσετε και οι δύο καλύτερα.

“Μην κάνεις σαν μωρό!” “Τα αγόρια δεν κλαίνε!”

Αναπαράγοντας τέτοιου είδους στερεότυπα τα παιδιά ίσως εισπράττουν το μήνυμα ότι δεν μπορούν να εκφράσουν συναισθήματα φόβου ή λύπης ελεύθερα. Αυτό ίσως οδηγήσει σε μία προσπάθεια να τα καταπνίξουν, που μόνο καλό δεν θα τους κάνει. Αντιθέτως, θα ήταν χρήσιμο να τα παροτρύνουμε να εκφράζουν αυτά που νιώθουν  και να προσπαθούν να βρουν τρόπους εκτόνωσης όταν βρίσκονται σε ένταση. Για παράδειγμα, σε ένα παιδί που κλαίει θα μπορούσαμε αντί για το παραπάνω να πούμε: “Καταλαβαίνω ότι έχεις θυμώσει  ή ότι  στενοχωρήθηκες με ότι έγινε και σε όλους μας συμβαίνει αυτό. Θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε όταν ηρεμήσεις;” Δεν πρέπει να ξεχνάμε και την πολύ απλή ερώτηση: “Τι πιστεύεις πως  θα σε βοηθούσε να νιώσεις καλύτερα;”

Kάνε εγγραφή στο μηνιαίο Newsletter μας για να λαμβάνεις στο inbox σου προτάσεις,σεμινάρια Wellness και Yoga Retreats!

“Δεν βλέπεις την αδερφή σου τι καλό παιδί που είναι; Δεν μπορούσες λίγο να της μοιάσεις;”

Η σύγκριση με τα αδέρφια δεν βοήθησε ποτέ κανένα, πόσο μάλλον ένα παιδί που τη βιώνει από τη μία ως απόρριψη από τους γονείς του και από την άλλη δεν το βοηθάει να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του. Δεν χρειάζεται να τονίζουμε σε ένα παιδί τι δεν κάνει καλά ή τι δεν έχει καταφέρει ακόμα σε σχέση με τα μεγαλύτερα αδέρφια του. Αντιθέτως, για να το υποστηρίξουμε θα πρέπει να ενισχύουμε θετικά ότι καταφέρνει να κάνει αρκετά καλά για την ηλικία του. Η θετική ενίσχυση λειτουργεί καλύτερα σε αυτές τις περιπτώσεις.

Kείμενο: Xριστίνα Κουκουφίκη

Kάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλες τις νέες δημοσιεύσεις!

204 total views, 2 views today

Please follow and like us:
0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *