[Wellness101 Quiz]Πως να πίνουμε τσάι για να έχουμε μεγαλύτερα οφέλη από την κατανάλωσή του;

Μετά το νερό, το τσάι είναι το ποτό που καταναλώνεται περισσότερο παγκοσμίως. Αν και η καλλιέργεια του τσαγιού ξεκίνησε από την Κίνα, σήμερα καλλιεργείται σε 60 περίπου χώρες και καταναλώνεται συστηματικά από ολόκληρο σχεδόν τον πλανήτη.

Η μεγάλη αποδοχή του τσαγιού οφείλεται κατά ένα μέρος στα ευεργετικά οφέλη που έχει στην υγεία. Η κατανάλωσή του σχετίζεται με την προστασία από τον καρκίνο, την καρδιαγγειακή νόσο και τις νευροεκφυλιστικές ασθένειες. Οι ευεργετικές επιδράσεις του τσαγιού αποδίδονται στις αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχει και κυρίως τις κατεχίνες.

Η ποσότητα των κατεχινών που βρίσκονται σε ένα ρόφημα τσαγιού και η ικανότητα του οργανισμού να τις χρησιμοποιήσει, ώστε να υπάρξουν τα αντίστοιχα οφέλη στην υγεία, μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες που σχετίζονται τόσο με την ποικιλία του φυτού,  την παρασκευή και την ποιότητα των αποξηραμένων φύλλων του, όσο και με τον τρόπο παρασκευής του ροφήματος.

Μερικοί τρόποι προκειμένου να επωφεληθούμε από την κατανάλωση του τσαγιού, είναι οι παρακάτω:

1. Ποια είναι η καλύτερη ώρα για την κατανάλωση ενός ροφήματος τσαγιού;

Η κατανάλωση τσαγιού με άδειο στομάχι μετά τη βραδινή νηστεία αυξάνει τα επίπεδα των κατεχινών στο αίμα λόγω του καλύτερου μεταβολισμού τους από το ήπαρ. Επίσης, οι κατεχίνες είναι περισσότερο σταθερές σε όξινο περιβάλλον, κάτι που συμβαίνει στο στομάχι όταν δεν υπάρχει τροφή, όταν είμαστε νηστικοί.

2. Είναι προτιμότερο μία κούπα τσάι:

Είναι κοινή πρακτική η προσθήκη γάλατος στο μαύρο κυρίως τσάι. Αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι πρωτεΐνες του γάλατος μπορεί να δεσμεύουν και να μειώνουν την βιοδιαθεσιμότητα των κατεχινών του τσαγιού, ωστόσο οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η προσθήκη γάλατος στο πράσινο ή μαύρο τσάι δεν μειώνει την δραστικότητα των αντιοξειδωτικών του ουσιών.

3. Ποιο από τα παρακάτω γεύματα θα ευνοούσε την απορρόφηση των κατεχινών του τσαγιού;

Τα αποτελέσματα κάποιων ερευνών έδειξαν ότι η ταυτόχρονη κατανάλωση κατεχινών και υδατανθράκων μπορεί να αυξήσει την απορρόφηση των κατεχινών, ενώ η κατανάλωση πρωτεΐνης ή λίπους δεν φαίνεται να επηρεάζει την απορρόφησή τους.

4. Ποιός είναι ο καλύτερος συνδυασμός θερμοκρασίας και χρόνου βρασμού, ώστε να μεταφερθεί το μεγαλύτερο μέρος των αντιοξειδωτικών του πράσινου τσαγιού στο ρόφημα;

Τόσο η θερμοκρασία όσο και ο χρόνος βρασμού επηρεάζουν σημαντικά την ποσότητα των δραστικών ουσιών που θα περάσουν στο ρόφημα. Σε θερμοκρασία μικρότερη από 75 0C χρειάζεται περισσότερος χρόνος για την εκχύλιση των κατεχινών, ενώ σε θερμοκρασία μεγαλύτερη από 95 0 C η αύξηση του χρόνου βρασμού μειώνει την ποσότητα των δραστικών κατεχινών στο ρόφημα. Κατά την παρασκευή ενός ροφήματος πράσινου τσαγιού είναι προτιμότερο να μην χρησιμοποιείται απευθείας βραστό νερό, αλλά να περιμένει κανείς 3 με 4 λεπτά, ώστε να μειωθεί η θερμοκρασία του νερού στους 85 OC και να εκχυλιστεί όσο γίνεται μεγαλύτερη ποσότητα κατεχινών στο ρόφημα.

5. Ποιο από τα παρακάτω νερά είναι προτιμότερο για την παρασκευή μιας κούπας τσαγιού;

Έρευνες που μελέτησαν την επίδραση της ποιότητας του νερού στις οργανοληπτικές και διατροφικές ιδιότητες του τσαγιού έδειξαν ότι το λιγότερο σκληρό νερό βοηθάει στην μεταφορά και σταθερότητα των κατεχινών στο κρύο και στο ζεστό ρόφημα του τσαγιού. Επίσης το πολύ σκληρό νερό μπορεί να δημιουργήσει μια μεταλλική γεύση στο ρόφημα. Η ολική σκληρότητα του νερού αφορά τη συγκέντρωση των αλάτων ασβεστίου και μαγνησίου και επηρεάζεται από τα πετρώματα από τα οποία περνά το νερό.

6. Κατά την παρασκευή ενός ροφήματος τσαγιού με φακελάκι, γίνεται μεγαλύτερη μεταφορά των κατεχινών στο ρόφημα:

Όταν αναδεύουμε και κρατάμε το φακελάκι του τσαγιού βουτηγμένο μέσα στην κούπα που φτιάχνουμε τσάι βοηθάμε να μεταφερθούνε οι κατεχίνες από το φακελάκι στο ρόφημα, όταν τα φακελάκια περιέχουν μικρά φύλλα τσαγιού. Αντίθετα, όταν τα φακελάκια τσαγιού περιέχουν μεγάλα φύλλα, γίνεται καλύτερη η εκχύλιση χωρίς ανάδευση, όταν αφήνουμε τα φακελάκια τσαγιού να επιπλέουν. Στην συσκευασία του τσαγιού αναγράφεται αν τα φακελάκια περιέχουν μικρά ή μεγάλα φύλλα τσαγιού.

7. Αν δεν καταναλώσουμε αμέσως ένα ρόφημα τσαγιού, προκειμένου να διατηρηθούν οι κατεχίνες που περιέχει, είναι προτιμότερο:

Οι κατεχίνες του τσαγιού είναι ευαίσθητες στην θερμοκρασία και κατά την αποθήκευση τους ακόμα και στους 25 0C πολλές από αυτές καταστρέφονται. Η διατήρηση του ροφήματος τσαγιού στους 4 0C βοηθάει να διατηρηθεί μεγάλο μέρος των κατεχινών για διάστημα αρκετών ημερών. Επίσης το γέμισμα του δοχείου αποθήκευσης μέχρι επάνω εμποδίζει την οξείδωση των κατεχινών από το οξυγόνο του αέρα που μπορεί να βρίσκεται στο πάνω μέρος του μπουκαλιού.

Διαφορετικοί τρόποι παρασκευής του ροφήματος οδηγούν σε διαφορετική περιεκτικότητα των δραστικών ουσιών του τσαγιού στο ρόφημα και συνεπώς σε διαφορές στα ευεργετικά οφέλη του στην υγεία.  Η κατανάλωση τσαγιού όταν είμαστε νηστικοί, η παρασκευή του ροφήματος με νερό χαμηλής σκληρότητας, υψηλής θερμοκρασίας και για διάστημα τριών-τεσσάρων λεπτών,  καθώς και η σωστή ανάδευση και αποθήκευσή του, βοηθούν να επωφεληθούμε τα μέγιστα από την κατανάλωσή του.

624 total views, 0 views today

Please follow and like us:
0
Maria Tsolakelli

Maria Tsolakelli

H Μαρία Τσολακέλλη έχει πτυχίο Διαιτολογίας-Διατροφής από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και μεταπτυχιακό δίπλωμα (MSc) στην Εφαρμοσμένη Διατροφή από το Oxord Brookes University. Είναι κάτοχος του πιστοποιητικού εξειδίκευσης στις Διατροφικές Διαταραχές και την Παχυσαρκία από το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED/ΚΕΑΔΔ) και στην Διατροφή και Καρδιαγγειακά νοσήματα από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Έχει επίσης εκπαιδευθεί στην χρήση της δίαιτας χαμηλής σε FODMAP’s για την αντιμετώπιση λειτουργικών γαστρεντερικών νοσημάτων από το King’s College London.

One thought on “[Wellness101 Quiz]Πως να πίνουμε τσάι για να έχουμε μεγαλύτερα οφέλη από την κατανάλωσή του;

  • Απρίλιος 13, 2018 at 7:33 μμ
    Permalink

    Τελικά φαίνεται πως δεν ηξερα και πολλα για την παρασκευή και σωστή απορρόφηση του τσαγιού!
    Ευχαριστούμε για την ενημέρωση!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *